Drugi etap realizacji  etap realizacji Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego Wirtualne podróże  - Nauka w plecaku, w bieżącym roku szkolnym  już za nami. Tym razem podróżowaliśmy przez Polskę śledząc dokładnie napotkane skały i minerały. Podróż odbyła klasa 7 na lekcji geografii oraz klasa 8, bowiem udało nam się spotkać na zastępstwie. Elementy zrealizowała też klasa 4b. Przygotowując się do naszej  wirtualnej podróży  uszykowaliśmy nie tylko fizyczną mapę Polski i globus. Najciekawsze eksponaty uczniowie mogli rozpakowywać sami. Rozłożyć i podpisać ich nazwy. Odkrywali i poznawali je w praktyce. Uczniowie dowiedzieli się, iż piasek, gips, czy kreda …to również są skały! Skały tzw. luźne. Mogli poznać, obejrzeć skały zwięzłe takie jak: less czy glina oraz skały lite, do których należy m.in.: granit, wapień, piaskowiec i sporo innych. Najciekawsze było to, iż każdy eksponat można dotknąć sprawdzając jego strukturę. Węgiel pobrudził trochę ręce na czarno,  natomiast oglądając wapień można było dostrzec odbity w nim amonit. Lessy natomiast przypominały konsystencją plastelinę lub piasek kinetyczny.  Uczniowie ze zdziwieniem przysłuchiwali się ciekawostkom, iż w Polsce istnieją kopalnie kredy i gipsu. Bawiliśmy się super, zapamiętując i utrwalając wiedzę. Potrafimy rozpoznać niektóre rodzaje skał  i ich właściwości.

 

Spotkania integracyjne  uczniów naszej szkoły z leciwymi pensjonariuszami Domu Seniora (DPS nr 2 w Sosnowcu) stają się już tradycją naszej szkoły. O tym jak ważna jest integracja pokoleń nikogo nie trzeba przekonywać. Toteż uświadamiamy naszym uczniom, iż czas biegnie nieubłagalnie. Nikt nie będzie wiecznie młody. Toteż warto pamiętać o samotnych, niepełnosprawnych, starszych. Warto dla nich coś zrobić. 

W nawiązaniu do Ogólnopolskich Dni Seniora postanowiliśmy zorganizować wspólne warsztaty plastyczne. Przygotowaliśmy sporo materiałów plastycznych. Nie mniej chęci do   pracy i tak oto w piątek 25 października spędziliśmy wspólnie czas. Efektami naszego przedsięwzięcia były prace plastyczne związane z jesienna porą roku oraz Hallowen. Wspólny słodki poczęstunek, mini-koncert fortepianowy w wykonaniu Laury z klasy V, wspólne śpiewanie i to co najważniejsze wspólnie spędzony czas!

Dzięki naszemu przedsięwzięciu „Bez barier wieku” uczymy młodych pozytywnych zachowań w stosunku do drugiego człowieka. Empatii, współczucia, zrozumienia. Pokazujemy jak ważne jest wzmacnianie więzi międzypokoleniowych.

Na pamiątkę naszego spotkania pozostaną seniorom  wspólne zdjęcia, życzenia w ciekawej formie graficznej, przygotowane specjalnie na tę okazję. Natomiast artykuły higieniczne, które przekazaliśmy bardzo przydadzą się w codziennym funkcjonowaniu seniorów.

Dyrektor DPS-u pani Jadwiga Sodłak, w podziękowaniu za to, iż pamiętamy o pensjonariuszach zaprosiła nas na wspólną dogoterapię. Toteż kolejne integracyjne spotkanie pokoleń już niebawem.

 

 

23.10.2024 roku już po raz IX odbyło się Spotkanie ze Sportem na Stadionie Śląskim zorganizowanym przez Zespół Szkół Specjalnych nr 3 w Katowicach. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie z klasy 4a i 5a. Na początku uczestnicy wzięli udział we wspólnym treningu muzyczno - ruchowym, a następnie zaliczali 20 konkurencji. Tradycyjnie nie zabrakło słodkości, a na koniec wszyscy uczniowie naszej szkoły otrzymali medale oraz nagrody rzeczowe w postaci plecaka i słodyczy. Dziękujemy za zaproszenie i świetną zabawę.

Gratulacje dla wszystkich uczniów!!!

 

Z inicjatywy Klubu Gaja od wielu lat w październiku prowadzony jest program edukacji ekologicznej -Święto Drzewa.  W naszej szkole w ramach realizacji innowacji pedagogicznej „Świat wokół nas” włączyliśmy się czynnie do tej inicjatywy. Uczniowie z klas 1a AUT oraz klasa 5 tradycyjnie „uzbrojeni” w metrowe miarki, kartki i ołówki  mierzyli obwody pni drzew na przyszkolnym placu. Starannie zapisując pomiary na przygotowanych kartkach.  Drzewa w pobliżu szkoły są różnorodne, toteż staraliśmy się  rozpoznawać ich gatunki na podstawie liści oraz wyglądu konarów. Najważniejsze było jednak mierzenie obwodu pni.  Największy obwód drzewa na przyszkolnym placu to 260 cm, a najmniejszy zaledwie 7 cm. Na matematyce klasa 5 obliczała średnie obwodu konarów, natomiast klasa 1 malowała farbami jesienne drzewa w całej palecie barw. Próbowaliśmy obliczyć na tej podstawie wiek drew. Program o nazwie Święto Drzewa zwany zamiennie Dniem Drzewa, którego elementy staramy się realizować w różnorodny sposób to program długofalowy, którego celem  jest edukacja dla rozwoju zrównoważonego rozwoju i podnoszenie świadomości ekologicznej. Daje szerokie pole do działania.  Nasi uczniowie starali się wyróżnić elementy budowy drzewa oraz omówili jak zmieniają się drzewa w różnych porach roku. Przy okazji mierzenia obwodów drzew klasa 5 stworzyła drzewka matematyczne, natomiast klasa 1 wykonywała obliczenia na podstawie kasztanów i szyszek, które własnoręcznie zebrano. Poznaliśmy ciekawe słowo dendrologia czyli nauka o drzewach. W realizacji tegorocznego Święta Drzewa pogoda niezwykle nam sprzyjała.

 

 

 

16 października z okazji Europejskiego Dnia Przywracania Czynności Serca Fundacja WOŚP po raz 8. zorganizowała bicie rekordu w pierwszej pomocy. W inicjatywę włączyły się aż 1 044 instytucje i 116 247 osób na terenie całego kraju! Akcja odbyła się dzięki wsparciu i zaangażowaniu partnera Programu Edukacyjnego „Ratujemy i Uczymy Ratować” - PZU.

 O godzinie 12:00, 13 uczniów naszej szkoły przez pół godziny prowadziło resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomach . Ogólnopolska inicjatywa miała na celu promowanie umiejętności ratujących życie, a nasi uczniowie spisali się w niej na medal! Uczniowie, którzy pobijali rekord to: Sebastian Głogowski, Artur Cimoch,  Julia Troska, Laura Mazurkiewicz, Patrycja Swoboda, Polina Yemelianova, Brajan Głowacki, Patryk Gajda-Herda, Zuzanna Gemza, Marharita Novakovska, Patryk Misztal, Sebastian Giernalczyk, Andrzej Krupa.

  • Udzielanie pierwszej pomocy jest niezwykle ważne, zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. To umiejętność, która może uratować życie w nagłych sytuacjach.
  • Dziękujemy wszystkim uczestnikom za zaangażowanie!
  • #Ratujemy i Ratujemy i Uczymy Ratować

 

Pierwsze dni szkoły nie muszą być trudne! Najlepszym przykładem na to są nasze zajęcia świetlicowe.

Wrzesień rozpieszczał nas piękną pogodą, dlatego dużo czasu spędziliśmy na świeżym powietrzu. Rozgrywaliśmy emocjonujące mecze piłki nożnej. Szukaliśmy zwiastunów jesieni. 

Obchodziliśmy świetlicowy Dzień Kropki, wykonywaliśmy prace plastyczne oraz korzystaliśmy z naszej ulubionej tablicy interaktywnej. W pochmurne dni spędzaliśmy czas przy grach planszowych, budowaliśmy ciekawe budowle z klocków i integrowaliśmy się ze sobą.  Oglądaliśmy bajki i czytaliśmy interesujące książki.

Rozpoczęliśmy już trzeci rok realizacji Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Wirtualne podróże –Nauka w plecaku”. Nie od dziś wiadomo, iż najlepiej uczymy się poprzez aktywne, świadome uczestnictwo. Toteż klasa 5 i klasa 7 rozpoczęła przygodę z projektem poprzez aktywne działanie. Potrzebowaliśmy dużej mapy, laptopa oraz….plasteliny. Nasze zadanie nie należało do najłatwiejszych. Wykonywaliśmy modele form terenu utrwalając, niejako przy okazji barwy hipsometryczne. W ten sposób utrwalaliśmy kolory, które na mapach fizycznych są odzwierciedleniem wysokości nad poziom morza danego terenu. Ci, którym udało się wykonać szybko swoja pracę, dodatkowo rysowali modele płaskie w zeszycie. Uczniowie, już w większości dobrze znają legendę mapy, rozumieją symbole. Zarówno w klasie 5  jak i 7 udało nam się wykonanie modeli wzniesień wraz z wyznaczeniem poziomic. Dzięki tym zajęciom uczniowie wspomnianych klas potrafią pracować z mapą. Bez trudu wskazują niziny, wyżyny, góry przypisując barwy hipsometryczne do danej wysokości powierzchni na mapie. Z modeli powstały klasowe wystawki. 

 

Empatia to jedna z kluczowych kompetencji osobistych, na którą zwracają uwagę nie tylko psychologowie i pedagodzy, ale również Rada Unii Europejskiej.

Uśmiech, dobro i życzliwość na co dzień to dobra recepta na pozytywne relacje rodzinne i koleżeńskie. Symbolem Międzynarodowego Dnia Empatii jest żyrafa, która spogląda na otaczający ją świat z wysoka, z innej, szerszej perspektywy.

Obchody Międzynarodowego Dnia Empatii wpisują się w działania profilaktyczne na bieżący rok szkolny „Jesień pełna barw empatii", które zainicjowane są przez pedagogów szkolnych. „Nasza szkoła brała udział w obchodach Międzynarodowego Dnia Empatii. Pedagodzy przeprowadzili zajęcia w starszych klasach, a uczniowie wraz z wychowawcami przygotowali empatyczne kolaże z których powstała gazetka, którą można podziwiać na szkolnym korytarzu. Oprócz tego społeczność szkolna ubrała się w kolory, które kojarzą się z empatią – żółty, pomarańczowy i czerwony.

Dziękujemy całej społeczności za udział w akcji, a szczególnie wychowawcą za włączenie się w to przedsięwzięcie.