Aktywna tablica
- Szczegóły
- Małgorzata Szczechla
- Kategoria: Aktywna tablica
Temat lekcji: Dzień postaci z bajek – celebrujemy nasze dzieciństwo.
Rodzaj zajęć/przedmiot: zajęcia świetlicowe
Imię i nazwisko nauczyciela przeprowadzającego zajęcia: Małgorzata Szczechla
Cele zajęć:
- rozwijanie wyobraźni
- rozwijanie motoryki małej
- rozwijanie umiejętności czytania
Formy pracy:
- grupowa
- indywidualna
- zespołowa
Metody pracy:
Słowna: rozmowa
Czynna: rozwiązywanie zagadek, układanie puzzli, memory, rozwiązywanie quizu
Oglądowa: prezentacja bajek
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, strona eduzabawy.com
Przebieg zajęć:
- Przywitanie
- Sprawdzenie obecności.
- Dyskusja o bajkach. Wstęp.
- Zajęcia z aktywną tablicą:
- wyświetlamy zdjęcia z postaciami z bajek i zgadujemy tytuły (https://eduzabawy.com/gry-online/podpisz-obrazek/bajki/)
- dopasowujemy do siebie brakujące elementy bajkowe (https://eduzabawy.com/gry-online/polacz-obrazki/bajki/)
- układamy puzzle interaktywne (https://eduzabawy.com/gry-online/puzzle-matematyczne/postacie-z-bajek/)
- gramy w memory interaktywne (https://eduzabawy.com/gry-online/memory/bajki)
- kolorujemy interaktywne kolorowanki (https://www.kolorowankionline.net/category/z-bajek)
- rozwiązujemy quiz (wardwall.net)
5) Podsumowanie i dyskusja o zajęciach z tablicą aktywną.:
a) Odpowiadamy na pytania:
- Dlaczego świetlica bez tablicy nie byłaby już taka sama?
- Które z zadań interaktywnych podobało mi się najbardziej?
- Szczegóły
- Justyna Dysy
- Kategoria: Aktywna tablica
Temat: Pierścienice – zwierzęta, które mają segmentowane ciało
Czas: 45 min
Kluczowe pytanie:
Różnorodność i jedność świata zwierząt – pierścienice.
■ Cele
Uczeń:
- wskazać środowisko życia pierścienic,
- omówić cechy morfologiczne pierścienic,
- wymienić przystosowania pierścienic do trybu życia,
- przedstawić cechy wspólne pierścienic,
- wyjaśnić znaczenie pierścienic w przyrodzie i dla człowieka.
■ Metody:
- krótki wykład,
- rozmowa kierowana,
- rozmowa nauczająca (pogadanka),
- praca z tekstem.
- pokaz materiałów multimedialnych do podręcznika Puls życia kl. 6
- z wykorzystaniem komputera, internetu i tablicy interaktywnej
■ Formy pracy:
indywidualna, grupowa
■ Środki dydaktyczne:
- podręcznik multibook „Puls życia kl. 6 ”
- podręcznik „Puls życia kl. 6 ” str. 41-44
- ilustracje pierścienic, pochodzące z różnych źródeł Internetu .
■ Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji.
2. Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji.
3. Środowisko i tryb życia pierścienic na przykładzie dżdżownicy. Obejrzenie przez uczniów filmu edukacyjnego
Faza realizacyjna
1. Budowa zewnętrzna dżdżownicy – obserwacja na podstawie filmu edukacyjnego
2. Rola pierścienic w przyrodzie i dla człowieka – pogadanka. Nauczyciel zwraca uwagę na to, jak zmieniło się w dzisiejszych czasach podłoże. Pyta, jaki wpływ na glebę ma działalność dżdżownic. Prezentuje uczniom inne gatunki pierścienic i wyjaśnia ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka.
https://pl.depositphotos.com/stockphotos/pierścienice.htmlnsh=d8efa16310cba3c97b3c369288d07ed238cdb63f
Faza podsumowująca
Uczniowie oglądają film o pierścienicach zamieszczony w multibooku. Na podstawie filmu, plansz edukacyjnych i ilustracji różnych gatunków pierścienic formułują notatkę o wspólnych cechach tej grupy organizmów.
- Szczegóły
- Ewa Pierzchała
- Kategoria: Aktywna tablica
Harmonogram działań dotyczących wdrożenia TIK w Szkole Podstawowej nr 7 Specjalnej w Katowicach
w ramach Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów
i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 – „Aktywna tablica”
Zadanie |
Sposób realizacji zadania |
Realizacja |
Termin realizacji zadania |
Wyznaczenie szkolnego e-koordynatora do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK |
Powołanie e-koordynatora przez Dyrektora. |
Dyrektor |
X 2022 r. |
Powołanie nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wspierają Dyrektora Szkoły |
Powołanie zarządzeniem Dyrektora Szkoły zespołu samokształceniowego. |
Dyrektor |
X 2022 r. |
Wykorzystywanie TIK na zajęciach edukacyjnych w każdym oddziale szkolnym, w wymiarze co najmniej |
Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem TIK w wymiarze co najmniej 5 godzin w każdym oddziale.
|
Wszyscy nauczyciele
|
X 2022 - VI 2023 r. |
Nawiązanie współpracy ze szkołami w ramach międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli.
|
Zawarcie ze szkołami porozumienia o współpracy. Ustalenie harmonogramu spotkań międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli.
|
E-koordynator
|
XI 2022 r.
|
Utworzenie na stronie szkoły zakładki „Aktywna tablica”.
|
Utworzenie zakładki projektu. Umieszczanie w zakładce materiałów i zdjęć dokumentujących działania w realizowane ramach projektu.
|
Michał Szumlas
|
XI 2022 r. |
Uczestniczenie w konferencjach i szkoleniach z zakresu
|
Szkolenie z zakresu wykorzystywania tablicy interaktywnej podczas zajęć. Wybór form doskonalenia i udział w szkoleniach z zakresu wykorzystania TIK w nauczaniu.
|
Ewa Pierzchała
|
XI-XII 2022r.
II-III 2023 r. |
Udział w co najmniej trzech spotkaniach organizowanych |
Zorganizowanie co najmniej trzech spotkań online, np. z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.
|
Ewa Pierzchała
|
XII 2022 – V 2023 r.
|
Zorganizowanie dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem
|
Przeprowadzenie lekcji otwartej przez nauczyciela języka angielskiego.
|
Wybrani nauczyciele
|
XI 2022 r. III 2023 r. IV 2023 r
|
Dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami
|
Opracowanie pięciu scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK oraz opis co najmniej dwóch przykładów dobrych praktyk wykorzystania TIK w edukacji.
|
Wybrani nauczyciele
|
do 30.04. 2023 r.
|
Ocena wpływu stosowania TIK na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się
|
Kontrola zapisów w dzienniku.
|
Dyrektor
|
VI 2023 r.
|
Podsumowanie realizacji zadań – sprawozdanie. |
Opracowanie sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie. |
Zespół TIK |
VI 2023 r. |
Koordynator programu: Ewa Pierzchała
Nauczycielski zespół składa się z nauczycieli:
Ewa Pierzchała
Justyna Dysy
Michał Szumlas
Małgorzata Szczechla
Emilia Folwarczny
Karolina Wyciślik
Joanna Lach
Monika Jaskulska
- Szczegóły
- Ewa Pierzchała
- Kategoria: Aktywna tablica
„Aktywna tablica” to program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.
Cel główny Programu będzie realizowany przez cele szczegółowe:
- rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się;
- kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym umiejętności pracy zespołowej;
- wspieranie innowacyjnych metod pracy;
- wykorzystanie w praktyce szkolnej zastosowań w różnych konfiguracjach pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.
Więcej na temat programu można dowiedzieć się na stronach:
http://www.aktywnatablica.org/o-programie/
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/aktywna-tablica
- Szczegóły
- Emilia Folwarczny
- Kategoria: Aktywna tablica
Strona 2 z 2