Walentynki czy to tylko święto zakochanych? Tego dnia ludzie wysyłają do siebie „walentynkę” – wiersz, czekoladowe serce, wyznanie miłosne. Coraz częściej obdarzają się również upominkami. Warto sie zastanowić co w tym dniu jest najważniejsze.

 Miłość, szacunek, empatię powinniśmy okazywać przez cały rok, nie tylko „od święta”.   Obchodząc Walentynki, nie zapominajmy o byciu sobą. Nie starajmy się w tym dniu być kimś, kim tak naprawdę nie jesteśmy. Uczmy się pozytywnych zachowań w stosunku do drugiego człowieka. Dostrzegajmy osoby, które potrzebują naszej uwagi. Szczególnie jeśli są  to osoby samotne, starsze, niepełnosprawne.

Dla mieszkańców domu Seniora  klasy 3b, 4 i 7 zorganizowały „Walentynki dla seniora”, w ramach Projektu Bez barier wieku. Nie mieliśmy możliwości odwiedzić osobiście pensjonariuszy DPS-u. Jednak żyjemy w XXI wieku, multimedia przyszły nam z pomocą. Ale po kolei….

Najpierw  wykonaliśmy kartki, serduszka, napisy. Całość dopełniły życzenia oraz kolorowe wstążeczki. Zdjęcia i filmik z życzeniami przesłaliśmy do DPS nr 2 w Sosnowcu. Tam Pani Anna pracownik socjalny nie tylko zaprezentowała leciwym pensjonariuszom nasze życzenia, ale pensjonariusze również wykonali dla uczniów naszej szkoły walentynkowe serduszka wycinane i wyklejane. To taki piękny i wzruszający gest. Aż łza się w oku kręci. Pamiętajmy, że miłość, szacunek i pozytywne uczucia do drugiego człowieka są w życiu każdego z nas niezmiernie ważne.

 

14 lutego obchodzimy bardzo miły dzień- Walentynki.  W ramach innowacji pedagogicznej Kolorowa Kraina Bajek wychowankowie świetlicy wysłuchali wiersza pt. Kto pokocha misia? ,a także dowiedzieli się skąd wzięła się tradycja wysyłania walentynkowych kartek. Podsumowaniem zajęć było wykonanie własnych kartek. 

 Skąd się wzięły Walentynki?

Święty Walenty klęcząc przy wspólnej modlitwie, złożył ręce razem z Julią i w tym momencie wydarzył się cud – córka strażnika odzyskała wzrok. Święty Walenty dnia 14-go lutego przed egzekucją śmierci napisał list do Julii, podpisując się „Twój Walenty”. W ten sposób powstała tradycja wysyłania walentynek do swoich ukochanych.

 

23 stycznia w ramach godziny wychowawczej uczniowie klasy 4a i 7a wzięli udział w warsztatach teatralnych pt. "Zwierzyniec" w Teatrze Ateneum. Celem warsztatów było przekazanie uczestnikom wiedzy na temat tego, jak zagrać różne zwierzęta na scenie teatralnej.

Podczas zajęć uczestnicy mieli okazję zastanowić się, jak zagrać m.in. muchę, słonia czy żyrafę, oraz jakie odgłosy wydają krokodyle lub jeże. Poprzez liczne zabawy aktorskie i muzyczne, warsztaty pobudzały kreatywność uczniów i pokazywały im, że na scenie teatralnej jest możliwe zainscenizowanie wszystkiego, co podpowiada wyobraźnia. Zajęcia koncentrowały się na pobudzaniu wyobraźni uczestników i poszukiwaniu nietypowych środków wyrazu aktorskiego i dźwiękowego, które oddają specyfikę konkretnych zwierząt.

 

Dziś, dwa dni przed feriami zimowymi we wszystkich klasach I- VIII w naszej szkole odbyły się zajęcia profilaktyczne w ramach akcji "Bezpieczne ferie", której celem jest podniesienie świadomości uczniów na temat bezpiecznego spędzania czasu wolnego podczas ferii zimowych. Dzielnicowy st. post. Arkadiusz Majcherczyk oraz sierż. Maciej Piekarski z Komendy Miejskiej Policji w Katowicach, przedstawił uczniom najważniejsze zasady dotyczące bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.

Podczas spotkania uczniowie dowiedzieli się, jak unikać niebezpiecznych sytuacji w trakcie zabaw na śniegu, jak odpowiednio się ubierać, aby nie zmarznąć, oraz jakie ruchy należy wykonywać, aby zapobiec ewentualnym kontuzjom. Dzielnicowy zwrócił również uwagę na ważność noszenia odblasków, zwłaszcza w przypadku poruszania się po zmroku i otrzymali porady na temat bezpiecznego korzystania z lodowisk i stoków narciarskich.

Spotkanie z dzielnicowym Arkadiuszem Majcherczykiem było również okazją do omówienia tematu przemocy i nękania rówieśników. Podkreślił, że agresywne zachowanie nie powinno mieć miejsca w żadnym miejscu, w tym w szkole i podczas ferii zimowych. Zachęcał uczniów do zgłaszania przypadków przemocy i nękania, zarówno nauczycielom, jak i rodzicom.

Zajęcia profilaktyczne, miały na celu uświadomienie uczniom, jak ważne jest zachowanie bezpieczeństwa podczas ferii zimowych. Dzięki temu spotkaniu uczniowie będą bardziej świadomi zagrożeń i będą wiedzieli, jak się przed nimi bronić, a my nauczyciele będziemy spokojniejsi.

 

 

Myśleliśmy, że po powrocie do szkoły po przerwie świątecznej ferie nigdy nie nadejdą. Czekaliśmy na nie z utęsknieniem, ponieważ to pierwsze ferie w naszym życiu. Mamy wielkie plany: gra na konsoli, wyjście do kina, do sali zabaw, na basen, na kręgle i, o dziwo, jazdę na rowerze. No cóż, nikt nie zabroni nam marzyć.

Okazało się, że te cztery tygodnie minęły bardzo szybko. Uczyliśmy się intensywnie nowych rzeczy, ćwiczyliśmy umiejętności, które już mamy, ale przede wszystkim mieliśmy wiele atrakcji i miłych niespodzianek.

Na samym początku miesiąca spłynęły same miłe wiadomości. Po pierwsze, wraz z VIII klasą zdobyliśmy pierwsze miejsce w konkursie klas na dekorację świąteczną naszej sali lekcyjnej. Zwycięzców wybierały Panie Dyrektor, więc zaszczyt nas spotkał wielki. No, ale w końcu nasza świąteczna dekoracja przekonała do Bożego Narodzenia samego Grincha, więc musiało być dobrze. Druga dobra wiadomość to zajęcie drugiego miejsca Maksa S. w wojewódzkim konkursie plastyczno – technicznym z cyklu „Anioły są takie…” pt. Anioł Przyjaciel organizowanym przez Szkołę Podstawową Specjalną Nr 38 im. Małego Księcia w Zabrzu. Wszyscy jesteśmy dumni z Maksa, jego praca to wielkie arcydzieło!

Na tym niespodzianki się nie skończyły. Odwiedziliśmy Teatr Ateneum i uczestniczyliśmy w przedstawieniu pt. Królowa Śniegu. Było doskonale, interesująco i intrygująco, nietradycyjnie, a gra świateł, która towarzyszyła grze aktorów fascynująca. Bardzo chętnie będziemy wracać do tego teatru.

Do atrakcji nietypowych należy również nagrywanie naszego wokalno- instrumentalnego występu. Nauczyliśmy się piosenki pt. Uroki zimy oraz wybijania rytmu refrenu na instrumencie z ciężkimi (sprawdziliśmy to) sztabkami i byliśmy gotowi do występu. Pan Michał nagrywał nas kilka razy i ostatecznie orzekł, że „jest dobrze”. Na efekty trochę poczekamy, ale na pewno okaże się, że spokojnie możemy myśleć o muzycznej karierze. Niektórzy z nas, mają takie plany.

Gwoździem programu stycznia był bal, na który przybyliśmy w przebraniu, gotowi do karnawałowych szaleństw, którym oddaliśmy się bez reszty. Bawiliśmy się z innymi klasami w naszej szkole i było naprawdę świetnie. W przerwie, mama Wojtka zapewniła nam wszystkim pyszne ciasto, które dodało nam sił do dalszych szaleństw.

Przygotowaliśmy również dla naszych Babć i Dziadków niespodzianki z okazji ich święta – obrazki z sercami do powieszenia nad łóżkiem. Wykonaliśmy również wiele ciekawych prac plastycznych, bawiliśmy się piaskiem kinetycznym i nawlekaliśmy koraliki. Pokonywaliśmy tory przeszkód, gimnastykowaliśmy się i skakaliśmy, jak żabki, gdy tylko była okazja. W chwilach relaksu słuchaliśmy czytanych bajek, opowiadań i historii o ludziach mieszkających w dawnych czasach i tych z  dalekich zakątków świata. Bardzo lubimy te chwile wytchnienia przy dobrej lekturze.

Realizowaliśmy również zadania z naszych wszystkich projektów edukacyjnych.

W ramach projektu Gramy zmysłami kosztowaliśmy różnych smaków: ostry, kwaśny, słodki i słony, bo zadanie brzmiało: akademia smaku. Postanowiliśmy zacząć od podstaw. Realizując projekt Kreatywne prace plastyczne Brajan narysował węglem wielkiego i strasznego dinozaura, a żeby zrealizować projekt Wspólnie mocniejsi – uczymy się przez integrację stworzyliśmy własną grę planszową, wielkoplanszową! Graliśmy w nią tak intensywnie, że w końcu się rozpadła.

              To, że ferie są coraz bliżej poczuliśmy, gdy do szkoły zawitali policjanci, którzy rozmawiali z nami na temat bezpiecznych ferii. Później w klasie wszystko sobie gruntownie powtórzyliśmy. Wiedzieliśmy już, że czas nieograniczonej zabawy i spania do oporu nadchodzi!!!

Życzymy wszystkim radosnych i bezpiecznych ferii!

Do zobaczenia w lutym.

Chłopaki z 1a

Czas na podsumowanie konkursu plastycznego pod tytułem „Mój wymarzony strój, mój wymarzony karnawał”. Uczestnicy konkursu  wykazali się pomysłowością i kreatywnością. Cała feeria barw została przeniesiona na kartki z bloku. Użyto różnych materiałów plastycznych, zastosowano różnorodne techniki. Jury konkursowe długo debatowało bowiem prace były wyjątkowo ciekawe. Laureatami konkursu zostali:  

  1. m-ce  Wiktoria Korzonek
  2. m-ce Filip Herman
  3. m-ce Michalina Nowak

Wyróżnienia otrzymali: Maksymilian Kur, Patrycja Swoboda oraz cała klasa 6 zet 

 

Gratulujemy! Dyplomy i upominki zostaną wręczone już po feriach.

Wystawa pokonkursowa prac odbędzie się w Miejskiej Bibliotece Publicznej, Filia nr 1 w Sosnowcu.

 

 

Dzień Babci i Dziadka czyli 21 i 22 stycznia to zawsze dzień pełnym uśmiechów, prezentów ale też chwilką zastanowienia nad tymi, którzy, samotnie mieszkają w Domach Pomocy Społecznej. Ich dni są monotonne, podobne do siebie. Smutne. Samotnych, wiekowych, niepełnosprawnych seniorów.  Oni najbardziej potrzebują dobrego słowa, drobnego gestu. Toteż właśnie w styczniu uczniowie klas 3b,
4 i 6 przygotowali dla leciwych pensjonariuszy DPS nr 2 w Sosnowcu karty z życzeniami i kartonowe serca  na Dzień Babci i Dziadka. Karty zostały przekazane do  Domu Seniora.  

Dzięki  realizacji naszego projektu „Bez barier wieku” kształtujemy u naszych uczniów postawy wrażliwe na potrzeby innych. Uczymy empatii. Pensjonariusze Domu Seniora są wdzięczni, iż nasza szkoła o nich pamięta.

 

Glina to wdzięczny materiał. Grupa uczniów klasy II i III autystycznej mieli kolejną okazję do tworzenia małych dzieł z tego materiału pod okiem p. Beaty – instruktora z Pałacu Młodzieży w Katowicach. Uczniowie formowali wazony z plastrów wałkowanej gliny. Z pomocą nauczycieli doklejali na tzw. błocie elementy ozdobne z toczonych wałków, kulek. Na koniec pojawiły się  małe, fakturowe wzory i pierwszy etap pracy zakończony. Na kolejnych warsztatach wazoniki będą malowane i szkliwione.

Wyjście do Pałacu Młodzieży to również okazja do ćwiczenia bezpiecznego poruszania się po mieście i doskonalenia umiejętności społecznych.