Czas na podsumowanie konkursu plastycznego pod tytułem „Mój wymarzony strój, mój wymarzony karnawał”. Uczestnicy konkursu  wykazali się pomysłowością i kreatywnością. Cała feeria barw została przeniesiona na kartki z bloku. Użyto różnych materiałów plastycznych, zastosowano różnorodne techniki. Jury konkursowe długo debatowało bowiem prace były wyjątkowo ciekawe. Laureatami konkursu zostali:  

  1. m-ce  Wiktoria Korzonek
  2. m-ce Filip Herman
  3. m-ce Michalina Nowak

Wyróżnienia otrzymali: Maksymilian Kur, Patrycja Swoboda oraz cała klasa 6 zet 

 

Gratulujemy! Dyplomy i upominki zostaną wręczone już po feriach.

Wystawa pokonkursowa prac odbędzie się w Miejskiej Bibliotece Publicznej, Filia nr 1 w Sosnowcu.

 

 

Glina to wdzięczny materiał. Grupa uczniów klasy II i III autystycznej mieli kolejną okazję do tworzenia małych dzieł z tego materiału pod okiem p. Beaty – instruktora z Pałacu Młodzieży w Katowicach. Uczniowie formowali wazony z plastrów wałkowanej gliny. Z pomocą nauczycieli doklejali na tzw. błocie elementy ozdobne z toczonych wałków, kulek. Na koniec pojawiły się  małe, fakturowe wzory i pierwszy etap pracy zakończony. Na kolejnych warsztatach wazoniki będą malowane i szkliwione.

Wyjście do Pałacu Młodzieży to również okazja do ćwiczenia bezpiecznego poruszania się po mieście i doskonalenia umiejętności społecznych.

 

 

W kalendarzu świąt nietypowych zainteresował nas Dzień Miłośników Sera przypadający w styczniu.  Był on inspiracją i doskonała okazją do zorganizowania Festiwalu Sera. Celem  przedsięwzięcia było zachęcenie dzieci i młodzieży do spożywania odpowiedniej ilości biała, wzbogacanie wiedzy o tradycjach kulinarnych, utrwalenie konieczności higienicznego przygotowania i spożywania posiłków oraz zgodna współpraca w grupie.  Nasz Festiwal realizowany był w klasie 3b i 7 w ramach  Innowacji pedagogicznej „Świat wokół nas”. Przygotowaliśmy się do niego gromadząc informacje na temat rodzajów i produkcji serów. Rozmawialiśmy o zdrowym stylu życia, piramidzie żywności.  Najciekawszy w przedsięwzięciu  był nasz kącik kulinarny.

Podczas zajęć wiele się działo. Uczniowie wyszukiwali na ekranie sery, próbowali je nazwać oraz odszukać na naszych zdominowanych przez przeróżne rodzaje sera talerzach. Obejrzeliśmy film z zakresu serowarstwa. Były kolorowanki,  ale najważniejszą częścią zajęć była degustacja. Sery białe- twarogowe, mozzarella, oscypki, ser feta, sery pleśniowe, sery podpuszczkowe popularnie zwane żółtymi. Serki Danio, skyry w różnych smakach czy wysokobiałkowe batoniki serowe. Były i takie rarytasy jak ser z orzechami oraz ser w kolorze zielonym. Aby było jeszcze bardziej zdrowo nie brakowało pomidorków koktajlowych, rzodkiewek oraz chrupkiego pieczywa. Było pysznie i kolorowo. Dziękujemy obu paniom dyrektor, za odwiedziny nas podczas zajęć.

 

 

Kolejny etap realizacji Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Nauki w plecaku” już za nami. Tym razem podróżowaliśmy przez Polskę śledząc bieg największych polskich rzek.  Podróż odbyła klasa 7. Dzięki niej udało im się poznać  głównie miasta leżące nad brzegami  Wisły i Odry.  Przygotowując się do naszej  wirtualnej podróży przygotowaliśmy wielką konturową mapę Polski. Zaznaczyliśmy na niej kierunki świata oraz pokolorowaliśmy zgodnie z właściwą kolorystyka mapy fizycznej. Zgodnie pracowali wszyscy, nawet uczniowie, którzy zazwyczaj pozostają bierni. Ilustracje poszczególnych miast i regionów umieszczono na mapie. Dzięki tej realizacji  uczniowie potrafią pokazać na mapie wymienione miasta, podać o nich najważniejsze informacje. Bawiliśmy się super, niejako przy okazji zapamiętując i utrwalając wiedzę. W taki oto sposób odbyliśmy wirtualną podróż od źródeł Wisły do Gdańska oraz Odrą poprzez Opole, Wrocław i Szczecin. Kolejny IV, w tym roku szkolnym etap realizacji programu, którego podtytuł to „Nauka w plecaku” już zrealizowany.

 

Zabawa karnawałowa czyli bal przebierańców klas I-III to zabawa podsumowująca I semestr nauki. W dniu 16 stycznia na pięknie udekorowanej w balony i serpentyny szkolnej świetlicy, która dziś zamieniła się w salę balową były tańce, pląsy, korowody, konkursy oraz mnóstwo dobrego humoru. Był dzień był przepełniony zabawą, muzyką i radością. Nie narzekano na nudę, 

Uczniowie i ich rodzice zaskoczyli nas pomysłowymi przebraniami. Każdy mógł zaprezentować się na „czerwonym dywanie” choć akurat nasz dywan z bibuły w … kolorze pomarańczowym. Nie zmienia to faktu, iż pokaz karnawałowej mody wypadł wspaniale. Nie brakowało słodkości, napojów bowiem w przerwie między tańcami trzeba było się posilić. Wszystkie klasy zostały też poczęstowane pysznym ciastem, które upiekła, specjalnie na zabawę mama Wojtka z klasy I a. 

Nad bezpieczeństwem wspólnej zabawy czuwali wychowawcy klas I-III oraz wychowawca świetlicy. Na kolejny karnawałowy bal przebierańców musimy poczekać cały rok.

 

Eksperymentalny, kolorowy  wulkan (w słoiku czy butelce) to jeden z wyjątkowo widowiskowych eksperymentów . Zarazem, można powiedzieć, że  prostych do wykonania i efektownych.  W piątek 5 stycznia, w ramach Innowacji pedagogicznej „Świat wokół nas” ochoczo zabraliśmy się do klasowych eksperymentów, które odbyły się w klasach: 3b, 3a oraz 7. Można śmiało powiedzieć, iż nasze „eksperymentalne wulkany” toczyły z krateru kolorowa lawę. Wyglądało to niezwykle widowiskowo. Aby eksperyment się udał przygotowaliśmy wszystkie niezbędne  produkty.  Były to m.in.: soda oczyszczona , ocet, kwasek cytrynowy, barwniki spożywcze, płyn do naczyń  oraz zimna woda. Podzieliliśmy między siebie zadania aby każdy chętny uczeń mógł brać czynny udział w eksperymencie. Po zabezpieczeniu ławek ceratą, zbudowaliśmy z kartonu i plasteliny…krater wulkaniczny. Nasze „eksperymentalne wulkany” wybuchały też w niewielkiej plastikowej butelce. 

 

Innowacja pedagogiczna na świetlicy szkolnej.

Rozpoczęliśmy tematykę związana z karnawałem. Najpierw dzieci zapoznały się z wierszem Dwunastu Braci.  Następnie obejrzały filmiki z karnawału z Rio. Końcową częścią zajęć było wykonanie pięknych, kolorowych masek różnymi technikami. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

 

Grudzień upłynął nam na bardzo poważnym zadaniu. Oczywiście przede wszystkim się uczyliśmy, ale nie mogliśmy nie zareagować na list, który dostaliśmy od Cindy Lou Who mieszkanki Ktosiowa. Ostrzegła nas ona, że Grinch planuje zepsuć Gwiazdkę i tylko my możemy uratować święta. Dostaliśmy listę zadań do wykonania, które miały sprawić, że Grinch pokocha Boże Narodzenie tak, jak my.

Na początku poznaliśmy jego historię i dowiedzieliśmy się, że gdy jego serce urośnie (od dobrych uczynków), pokocha on Gwiazdkę i nie będzie chciał jej zniszczyć. Podjęliśmy wyzwanie i wzięliśmy się od razu do pracy.

Napisaliśmy list do dzieci, podopiecznych Stowarzyszenia PRO SALUTE, aby pokazać im, że myślimy o nich i życzymy im dużo zdrowia. Napisaliśmy również list do Mikołaja z pozdrowieniami i wskazówkami dotyczącymi naszych prezentów. Osobiście byliśmy na poczcie i przypilnowaliśmy żeby znaczek był naklejony w odpowiednim miejscu, a adres nie miał żadnych błędów. To była priorytetowa sprawa!

List dotarł a Mikołaj osobiście złożył nam wizytę w naszej klasie i dostaliśmy sporo miłych upominków.

Wzięliśmy się również bardzo energicznie do dekorowania naszej klasy, żeby jak najszybciej zagościł w niej duch Bożego Narodzenia. Po pierwsze ubraliśmy choinkę. Zrobiliśmy wiele kolorowych ozdób świątecznych, a niektóre z nich wysłaliśmy na konkursy plastyczne. Ważnym elementem wystroju stał się łańcuch choinkowy, który robiliśmy w klasie, ale przede wszystkim w domu z rodzicami. Dzięki temu wygraliśmy szkolny konkurs na najdłuższy Łańcuch Dobra, akcja Stowarzyszenia PRO SALUTE szerzącego wiedzę na temat dystrofii mięśniowej u dzieci.

Nie zapomnieliśmy również o zadaniach w ramach realizowanych projektów. Klasowy projekt edukacyjny Kącik czytelniczy zrealizowaliśmy czytając przez cały miesiąc o zwyczajach świątecznych w różnych zakątkach świata. Przeczytaliśmy również książkę Dr. Seuss’a Jak Grinch skradł święta, która pozwoliła nam poznać sposób na przekonanie jej bohatera do świąt.

Wykonaliśmy choinkę sensoryczną oklejając trójkątną tekturkę resztkami włóczki i realizując zadanie projektu Gramy zmysłami. Choinka w ogóle była tematem przewodnim tego miesiąca, rysowaliśmy ją mazakami i wodą {w ramach realizacji zadania projektu Kreatywne prace plastyczne}, owijaliśmy sznurkiem i oklejaliśmy pomponami. Wykonaliśmy również techniką mieszaną przyjacielskie Anioły.

W ramach projektu Wspólnie mocniejsi – uczymy się przez integrację bawiliśmy się rymami, bo zadanie brzmiało zabawy językowe. W tym przypadku zadanie nie było związane ze świętami. Poznaliśmy zasady działania rymów na podstawie wiersza Ryby, żaby i raki Jana Brzechwy. Nie zapomnieliśmy również o obchodzeniu ważnego w naszym regionie Dnia Górnika. Świętując ten dzień mieliśmy możliwość rysowania węglem na kartkach i… wszędzie. Praca górników jest ciężka, ale tworzenie węglem, to sztuka na najwyższym poziomie w naszym wykonaniu.

W grudniu byliśmy w kinie na świetnym filmie pt. Trolle 3. To był udany dzień, po seansie zrobiliśmy sobie spacer po Jarmarku na katowickim Rynku. Udała nam się również pobrykać w śniegu, rzucaliśmy się śnieżkami, odbijaliśmy na nim ślady i lepiliśmy bałwanki. To była zabawa!

W ramach akcji Podziel się paczką wraz z rodzicami przygotowaliśmy podarunki dla dzieci, które muszą spędzać święta w szpitalu, chcieliśmy żeby również one poczuły magię świąt.

Tuż przed przerwą świąteczną piekliśmy i ozdabialiśmy pierniczki oraz wykonaliśmy upominki świąteczne dla naszych rodziców: pachnącą świętami pomarańczę i solny świecznik. Wszystko pięknie zapakowaliśmy i mogliśmy je zabrać do domu. W ten sposób byliśmy gotowi do zbliżającej się Gwiazdki, ale ciągle nie wiedzieliśmy czy udało nam się przekonać Grincha do wspólnego świętowania. I wtedy dostaliśmy od niego list, w którym podziękował nam za to, że pokazaliśmy mu co w świętach jest ważne. Dzięki temu nasze klasowe spotkanie świąteczne było wspaniałym wydarzeniem. Kolędowaliśmy, jedliśmy pyszne pierniczki i bawiliśmy się otrzymanymi prezentami.

Życzymy wszystkim wielu dobrze zrealizowanych zadań w Nowym Roku!