Temat zajęć „Koguty i chatki” zainspirował uczestników do puszczenia wodzy wyobraźni. Uczniowie z wielkim zapałem wałkowali, lepili, toczyli, formowali materiał twórczy, czyli glinę. Efekty radosnej pracy są świetne. Wytwory uczniów będą wypalone, a potem w szkole będzie można je pomalować farbami i upiększyć wg własnego pomysłu.

 

 

W naszej w szkole, w dniu 27 marca, mieliśmy okazję gościć terapeutkę zajęciową Panią Agnieszkę Gbyliczek – Mazur. Pani Agnieszka przyjechała na zajęcia z Sosnowca, gdzie pracuje z różnymi grupami zajęciowymi od przedszkolaków po seniorów. Dziś przygotowała zajęcia specjalnie dla naszych uczniów z klas: 2b, 5 oraz 7. Na początku terapeutka w dużym skrócie opowiedziała, iż terapia zajęciowa jest rodzajem psychoterapii polegającej na wykonywaniu określonych czynności psychosomatycznych.

Bardzo ważne jest równoczesne ćwiczenie funkcji poznawczych, łagodzenie lęków, budowanie relacji z otoczeniem, wyciszanie emocji. Zajęcia polegają też na wzajemnej pomocy, wspólnym angażowaniu się w określone czynności podczas pracy w grupach.

W zajęciach z naszymi uczniami wplecione były elementy zgadywanki i loteryjki zawierającej elementy związane z wiosenną porą roku. Uczniowie bez trudu odgadywali hasła, najlepiej pracowała grupa: Beaty, Weroniki, Sebastiana z kl. 7 oraz Michaliny z kl. 5. Jako pierwsi uporali się z zadaniami i otrzymali dyplom. Następnie podczas prac doskonalących motorykę małą uczniowie wykonali barwne motyle oraz malutkie puszyste misie. Zajęcia trwały przez dwie godziny lekcyjne. Wszyscy bawili się doskonale i byli bardzo zaangażowani.

 

 

Jarmark wielkanocny na Rynku w Katowicach to bardzo ciekowe przedsięwzięcie i już znana wszystkim tradycja przedświąteczna. Klasa 2b korzystając z pięknej, wiosennej pogody w dniu 24 marca wybrała się na spacer, obejrzeć ciekawostki jarmarku. Powitały nas piękne i kolorowe dekoracje. Kurczaki, kury, zajączki oraz wielkie kolorowe plastikowe pisanki, do których można wejść i zrobić sobie w nich zdjęcia. W drewnianych budkach stanowiących stoiska nie brakowało dekoracji wielkanocnych, koszyczków z wikliny a także bukietów z wiosennych kwiatów. Dzieciaki zachwycały się jeżdżącą po rynku ciuchcią, której kolorowe wagoniki zachęcały do podróży. Nie brakowało sporej karuzeli oraz mnóstwa smakołyków, których zapach rozchodził się po rynku. Na zakończenie spaceru byliśmy na chwilkę na placu zabaw. Niestety czas nieubłagalnie wskazywał, iż zbliża się pora obiadu i czas wracać do szkoły. Udał nam się ten wiosenny spacer.

 

 

Uczniowie klas autystycznych przywitali wiosnę. Podczas spacerów połączonych z obserwacją zmian zachodzących w przyrodzie, znaleźliśmy inspirację do dalszej pracy w szkole. Na lekcji Funkcjonowania osobistego i społecznego uczniowie klasy 1 Aut. dowiedzieli się dlaczego pogoda marcowa jest taka kapryśna. Wykonywaliśmy także prace plastyczne czerpiąc pomysły z przyrody. W ramach realizacji Międzynarodowego projektu Edukacyjnego „Kreatywne prace plastyczne” powstały również piękne bazie malowane tuszem i przebiśniegi naklejane na artystycznych papierach.

W klasie VIII chłopcy wykonali na zajęciach kreatywności makietę z przebiśniegami z łupinek pistacji.

Przyroda powoli budzi się do życia, dając nam energię do dalszych działań.

 

 

 

W dniu 21.03.2023 roku Reprezentacja naszej szkoły wzięła udział w XXX – tym Międzyszkolnym Turnieju Koszykówki zorganizowanym przez Szkołę Podstawową nr 30 z Sosnowca. Zawody rozpoczęły się uroczystym powitaniem Dyrektora szkoły któremu towarzyszył przedstawiciel Rady Miasta Sosnowiec. Po krótkim wstępie omówione zostały podstawowe zasady i przepisy gry. Następnie odbyło się losowanie po czym drużyny poszczególnych szkół rozpoczęły rywalizację. Mecze trwały 2x7 minut, a grano systemem grupowym. Podczas zawodów wszyscy uczestnicy otrzymali słodki poczęstunek, napój oraz torebkę niespodzianek. W turnieju wzięły udział reprezentacje szkół z Sosnowca, Dąbrowy Górniczej, Mysłowic, Siemianowic, Świętochłowic i Katowic.

Mecze były bardzo emocjonujące i wyrównane Odbywały się w duchu zasad fair play i wzajemnego szacunku co sprawiło że na turnieju panowała bardzo dobra, wręcz przyjacielska atmosfera.

Reprezentacja naszej szkoły zajęła IV miejsce a nasz zawodnik Marcin z klasy siódmej zdobył I miejsce w konkursie indywidualnym rzutów do kosza na czas zdobywając 14 pkt. w 30 sek. Na zakończenie organizator podsumował zawody i wręczył nagrody zespołowe oraz indywidualne. Za pierwsze trzy miejsca drużyny otrzymały okazałe puchary a dodatkowo każda szkoła otrzymała dyplom uznania.

Gratulujemy naszym sportowcom udanego występu i dziękujemy za godne reprezentowanie naszej szkoły.

Ze sportowym pozdrowieniem nauczyciele wf.

 

 

Dnia 21 marca 2023r. obchodziliśmy Dzień Kolorowej Skarpetki, czyli Światowy Dzień Zespołu Downa. Wybór daty nie jest przypadkowy. Nawiązuje do trzeciego dodatkowego chromosomu lub jego fragmentu w 21. parze chromosomów. Chromosom przypomina kształtem skarpetkę, dlatego stała się ona symbolem Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa. Na znak solidarności z osobami z zespołem Downa zakłada się w tym dniu kolorowe skarpetki, zwłaszcza zabawne i nie do pary. Święto ma na celu zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej tej wady genetycznej.

 

23 marca 2023 uczniowie klasy ósmej uczestniczyli w Dniach Otwartych Zespołu Szkół Zawodowych Specjalnych nr 6 w Katowicach. Mieliśmy okazję spotkać się z nauczycielami i uczniami poszczególnych zawodów nauczanych w Szkole Branżowej. Gościliśmy w pracowni gastronomicznej, gdzie zapoznaliśmy się z podstawowymi zadaniami kucharza takimi jak: sporządzania potraw i napojów, przechowywania żywności, wykonywania czynności związanych z ekspedycją potraw i napojów. Dowiedzieliśmy się  także jak odbywają się praktyki i podczas jakich dodatkowych zajęć można doskonalić swoje umiejętności.

Wielu ciekawych rzeczy dowiedzieliśmy się także w pracowni ślusarskiej.  Ślusarza określa się jako rzemieślnika, którego zadaniem jest ręczna lub ręczno - maszynowa obróbka metalu. Ślusarz wytwarza proste konstrukcje metalowe, konserwuje i naprawia mechanizmy i wyroby. Zasadniczym wyposażeniem ślusarskiego stanowiska pracy jest stół warsztatowy z imadłem, narzędziami do obróbki metali oraz przyrządami pomiarowymi. Jest to ciekawa oferta zarówno dla chłopaków jak i dziewcząt.

Mnóstwo pozytywnych emocji wzbudziła wizyta w klasie o profilu pracownik pomocniczy obsługi hotelowej. Zostaliśmy zapoznani z domowymi i przed wszystkim ekologicznymi sposobami wykonywania płynów: do czyszczenia powierzchni, podłóg oraz mycia naczyń.

 Na zakończenie spotkania zostaliśmy poczęstowani przepysznymi naleśnikami. Poczęstunek był poprzedzony pokazem wykonywania flambirowanych naleśników, które także degustowaliśmy. Pełni wrażeń wróciliśmy do szkoły, czas dokonać wyboru dalszej drogi kształcenia

  „Ważne jest by nigdy nie przestać pytać. Ciekawość nie istnieje bez przyczyny. Wystarczy więc, jeśli spróbujemy zrozumieć choć trochę tej tajemnicy każdego dnia. Nigdy nie trać  ciekawości poznawczej. Kto nie potrafi pytać nie potrafi ciekawie żyć.”                                               

                                                                                                                            Albert Einstein

W nawiązaniu do Światowego Dnia Wody, który przypada na 22 marca, postanowiłyśmy zabrać uczniów, uczestników Innowacji pedagogicznej „Świat wokół nas” w krainę eksperymentów i doświadczeń. Motto naszego przedsięwzięcia to słowa - znanego zapewne wszystkim wielkiego uczonego, laureata Nagrody Nobla. Pokazują jak ważna jest wiedza zdobyta w praktyce, która pomaga dzieciom i młodzieży poznać i zrozumieć otaczający nas świat. Często uczniowie pytają o zagadnienia, które ich interesują. Toteż warto  ich   zachęcić aby sami próbowali zdobyć odpowiedzi na nurtujące ich pytania, za pomocą eksperymentów i doświadczeń. Takie działania praktyczne wpływają bowiem na wzbogacanie czynnego słownika  uczniów o nowe pojęcia, rozwijają myślenie przyczynowo-skutkowe oraz sprawiają im sporo radości z odkrywania kolejnych ciekawostek.

Tym razem podkreślaliśmy znaczenie wody, zwracając uwagę na konieczność oszczędzania jej zasobów. Uświadamiając zarazem, iż bez wody nie byłoby na ziemi jakiejkolwiek formy życia. Wyniki doświadczeń często zaskakiwały młodych eksperymentatorów. Wszyscy obecni na zajęciach z klas 2B i 6 chętnie brali w nich czynny udział, doskonale się przy tym bawiąc.