Kolejny etap realizacji „Nauki w plecaku” już za nami. Tym razem podróżowaliśmy „Z biegiem Wisły” Inspiracja do tej podróży, którą odbyła klasa 2B było zainteresowanie uczniów piosenką „Jestem Polką i Polakiem”. Dzięki niej udało im się poznać wybrane miasta i regiony Polski. Przygotowując się do naszej podróży zgromadziliśmy gadżety np. magnesy, pocztówki obrazki związane z Krakowem, Warszawą i Gdańskiem. Jako, że poznawaliśmy również Toruń nie brakło toruńskich pierników oraz ilustracji z pomnikiem Mikołaja Kopernika. Dzięki realizacji Międzynarodowego Projektu uczniowie potrafią pokazać na mapie wymienione miasta, zapamiętali kierunki na mapie (co bardzo przyda się w kolejnym etapie edukacyjnym na geografii). Utrwalali też czytanie, ponieważ wcześniej otrzymali karteczki z wydrukowanymi nazwami miast. Musieli je odczytać. Uczynili to z niewielką pomocą nauczyciela. Bawiliśmy się super, niejako przy okazji zapamiętując i utrwalając wiedzę. Nie brakowało konturowej dużej mapy Polski oraz małych mapek konturowych. Wspólne kolorowanie mapy konturowej to też fajna zabawa integrująca zespół klasowy. W taki oto sposób odbyliśmy wirtualną podróż od źródeł Wisły aż do Gdańska. Kolejny etap realizacji projektu, którego podtytuł to „Nauka w plecaku” już zrealizowany.

 

   

„ Jesteście piękne, lecz próżne - powiedział im jeszcze. - Nie można dla was poświęcić życia. Oczywiście moja róża wydawałaby się zwykłemu przechodniowi podobna do was. Lecz dla mnie ona jedna ma większe znaczenie niż wy wszystkie razem, ponieważ ją właśnie podlewałem. Ponieważ ją przykrywałem kloszem. Ponieważ ją właśnie osłaniałem. Ponieważ właśnie dla jej bezpieczeństwa zabijałem gąsienice (z wyjątkiem dwóch czy trzech, z których chciałem mieć motyle). Ponieważ słuchałem jej skarg, jej wychwalań się, a czasem jej milczenia. Ponieważ... jest moją różą”.

Nawiązując do poprzedniego artykułu, przyszedł czas na podzielenie się refleksjami. Mały Książę, wydany po raz pierwszy w 1943 roku, nie bez powodu obchodzi teraz swoje 80 – te urodziny. Długie życie zawdzięcza swojej uniwersalnej treści - to klasyka światowej literatury, bardzo chętnie tłumaczona na języki obce. Antoine de Saint Exupéry ożywił stworzoną przez siebie postać w taki sposób, że wychodzi ona z książki bezpośrednio po jej otwarciu i zaprasza nas do rozmowy, nawet ze samym sobą. Sam dzięki tej postaci stał się nieśmiertelny. Epoki zmieniają się wraz z przemijającą modą, a uczucia i emocje mimo upływu wieków i tysiącleci pozostają wciąż takie same. Zobaczcie w galerii, czym dla niektórych z nas był udział w przepisywaniu Małego Księcia. Tworząc rękopis dotykaliśmy sercem treści, widzieliśmy to, co niewidzialne, słyszeliśmy słowa Małego Księcia jakby sam przed nami stał i do nas mówił. Uczyliśmy się słuchać uważnie. Proces przepisywania, a dla niektórych ilustrowania, stał się wciągający. Każdemu z nas było trudno rozstać się z lekturą, aby przekazać ją następnej osobie. W refleksjach byliśmy zgodni, że często tracimy z oczu to, co ważne. Nad tym się pochyliliśmy i postanowiliśmy poszukać szczęścia w prostocie i codzienności. Myślimy, że książkę powinien każdy obowiązkowo posiąść w domu i często do niej wracać, szczególnie wtedy, kiedy zwykłe sprawy znowu nas rozproszą. Może być też trafionym prezentem na urodziny. A Wy zamiast oglądać galerię, po prostu jej posłuchajcie…..

 

  

W poprzednim artykule opublikowanym jakiś czas temu, wspominaliśmy o naszym udziale w akcji Przepiszmy to zorganizowanej przez Academy International Wawer, Bibliotekę Publiczną w Dzielnicy Wawer oraz Warszawski Dom Kaligrafii. Dzięki skorzystaniu z zaproszenia, poprzez przepisywanie Małego Księcia, mogliśmy celebrować w szkole różne nietypowe święta, takie jak na przykład Dzień Pisma Ręcznego, Dzień Języka Ojczystego, Międzynarodowy Dzień Pomocy Potrzebującym, Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją, Dzień Praw Człowieka, Międzynarodowy Dzień Pisarzy, Dzień Teatru, Dzień Poezji, 80 –lecie wydania Małego Księcia (po raz pierwszy został wydany w 1943 roku) i wiele innych.

Przepisywany egzemplarz został uzupełniony bogatymi ilustracjami, autorami byli nasi nauczyciele (wypisani szczegółowo w poprzednim artykule, którym bardzo dziękujemy za proces przepisywania oraz ilustrowania), ich dzieci, inni pracownicy szkoły (p. Aneta Wasilewska), nasi uczniowie oraz ich rodzice. Pani J. Sikora – miłośniczka książek, motywowała swoją postawą do systematycznego przepisywania, pytając się ciągle U kogo teraz jest Mały Książę. Przepisywanie i ilustrowanie Małego Księcia wymagało od nas dobrej organizacji pracy, zdyscyplinowania i poczucia, że możemy nawzajem na siebie liczyć. Mobilizowaliśmy się wzajemnie do owocnej współpracy.

Mama jednego z uczniów z Oddziału Autystycznego zaskoczyła nas swoim talentem. Patrząc na namalowane przez nią postacie, możemy nawet odczytać uczucia i emocje z ich twarzy. Dlatego przeglądając ilustracje, zatrzymaliśmy wzrok na nich na dłużej. Dziękujemy za tę cenną lekcję, gdyż właśnie emocje są najważniejsze i odpowiadają za jakość naszego życia we wszystkich jego aspektach. W galerii prezentujemy niektóre ilustracje. Obecnie nasz rękopis znajduje się w Academy International Wawer, gdzie została zorganizowana wystawa ze wszystkich nadesłanych prac. Na padlecie organizatora można podziwiać rękopisy oraz ilustracje innych uczestników.

                     Pozdrawiamy serdecznie,

               Miłośniczki Małego Księcia: P. B. Musiał, P. J. Sikora, P. A. Kaczmarek, P. E. Pierzchała,

               P. A Szafran (autorka okładki ), P. A. Wasilewska, P. R. Rusinowska, P. M. Szczechla

 

    

Czekolada. Smak, który zna każdy i zapewne kojarzy mu się z czymś bardzo smacznym i słodkim. I choć dietetycy i dentyści nakłaniają do ograniczenia słodyczy w tak wyjątkowy dzień warto oddać się… chwili zapomnienia i degustować. Klasy 2b, 6 oraz kilku uczniów z klasy 3 i 8A mieli okazje obchodzić w szkole to najsłodsze święto w ciągu roku.

Zapoznaliśmy się z historią czekolady oraz z etapami jej produkcji. Oglądaliśmy filmik o plantacji kakaowca, poznaliśmy składniki, z których składa się prawdziwa czekolada. Robi się ją z miazgi kakaowej, tłuszczu - najlepiej kakaowego, lecz zdarza się też, że z innego roślinnego - oraz substancji słodzącej. Dodatkowo do mlecznej czekolady dodaje się mleko

Do naszej słodkiej lekcji mieliśmy wyjątkowe pomoce: czekolady gorzką, mleczną, deserową, ciasteczka w polewie czekoladowej oraz czekoladę na gorąco rozpuszczona w ciepłym mleku. Niektórzy byli bardzo zdziwieni, iż tzw. biała czekolada, do której nie dodaje się kakao, tak naprawdę… jest czekolada tylko z nazwy. Nie zawiera bowiem podstawowego składnika czekolad czyli ziarna kakaowego.

Aby nie było nam za słodko uzupełnialiśmy tematyczne rebusy, rozwiązywaliśmy zagadki. Nie brakło również kolorowanek związanych tematycznie z Międzynarodowym Dniem Czekolady, który przypada dokładnie 12 kwietnia. I choć w ramach realizacji programu „Dobrze jem - więcej wiem” oraz naszej innowacji pedagogicznej „Świat wokół nas ” zawsze promujemy zdrowy styl życia… to zapewniamy, że oprócz doskonałego smaku spożywanie gorzkiej czekolady wpływa korzystnie na układ nerwowy i mózg. Dzięki polifenolom czekolada polepsza jakość snu, niweluje stres i sprzyja koncentracji. Poza kakao, gorzka czekolada zawiera między innymi: magnez, potas i żelazo. Dzięki czemu poprawia humor, a także koncentrację, pracę mózgu oraz układu krwionośnego. Ponadto, kakao zawiera w sobie wysoką zawartość witamin z grupy B, A i E oraz składniki mineralne wapń, potas, fosfor, cynk, żelazo i magnez.

Toteż z czystym sumieniem obchodziliśmy ten wyjątkowy, słodki dzień.

 

   

4 kwietnia odbyło się rozstrzygnięcie szkolnego konkursu matematyczno – plastycznego ,,Mozaikowa pisanka”. Celem konkursu było promowanie twórczości dziecięcej, rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz uzdolnień plastycznych dzieci. Pobudzanie inwencji twórczej i fantazji w zakresie wykonywania pisanek wielkanocnych z pomocą figur geometrycznych.

Podczas oceniania, komisja brała pod uwagę samodzielność, oryginalność oraz nawiązanie do tematyki konkursu.


I miejsce- Michalina N. - kl. V

II miejsce- Laura N. – kl. VIII

III miejsce- Martin K. – kl. VIIIA

Wyróżnienie: Julia T. – kl. III, Patryk Gajda-Herda – kl. III, Julia K. – kl. V ZET

Wszystkim uczniom oraz nauczycielom serdecznie dziękujemy za zaangażowanie i udział w konkursie.

                                                                                                                                                     Zwycięzcom serdecznie gratulujemy

 

 

  

W nawiązaniu do obchodów Światowego Dnia Wody, który obchodziliśmy w marcu pod patronatem PAH ogłosiliśmy w szkole konkurs plastyczny, którego celem było kształtowanie wrażliwości artystycznej, rozbudzenie świadomości ekologicznej wśród dzieci w kontekście oszczędzania wody i zasad jej racjonalnego wykorzystywania.

Zapewne wszyscy wiedzą,iż woda jest źródłem wszelkiego życia na ziemi. Wiemy, że jej zasoby są niewystarczające. Rzadko zastanawiamy się nad problemem dostępności i jakości wody. Ważne jest więc, aby nasi uczniowie pozyskali odpowiednią wiedzę na ten temat, wyrobili w sobie nawyki oszczędzania i szanowania wody.

Nasze zadanie konkursowe polegało na wykonaniu pracy zgodnej z tytułem konkursu, z zastosowaniem dowolnej techniki plastycznej. Wszystko zależało od inwencji twórczej naszych uczniów. Praca „Zaczarowany świat wody” pobudziła w uczestnikach wyobraźnię twórczą i ekspresję plastyczną.

Jury konkursowe długo zastanawiało się nad wyborem laureatów. Nie było to łatwe. Toteż wybrano ex aequo po dwie pierwsze, drugie i trzecie nagrody.

Oto laureaci:

I miejsce: Martin Kokot i Nikolas Drobina

II miejsce: Jakub Piwczyk i Bohdan Pietrov

III miejsce: Beata Zach i Joanna Gawin

Wyróżnienie zdobył: Patryk Gajda-Herda

Wyróżnienia specjalne przyznano dla klas 2a, 2b oraz 5 AUT za aktywny udział w konkursie.

Dyplomy i słodkości trafiły do laureatów.

 

 

Dzieci z klas młodszych już od kilku dni przygotowują się do Świat Wielkanocnych. Omawiają świąteczne zwyczaje i tradycje, uczą się o symbolach świątecznych. Odwiedzają Jarmark Wielkanocny na rynku w Katowicach i poznają pierwsze wiosenne kwiaty na rynku kwiatowym. Wykonują również różnorodne ozdoby świąteczne, na przykład kartki z życzeniami dla najbliższych.

 
Wesołego Alleluja życzą najmłodsi uczniowe! 

W ostatnim dniu marca do naszej szkoły zawitał specjalny gość z Państwowego Instytutu Geologicznego w Sosnowcu - pan Paweł Woźniak. Spotkanie odbyło się w ramach realizacji Międzynarodowego Projektu „Wirtualne podróże – Nauka w plecaku”. Tym razem była to podróż w odległe epoki geologiczne, mianowicie: trias, jura i kreda. To wówczas na ziemi niepodzielnie panowały dinozaury. Ciekawostką naszych warsztatów było to, iż dinozaury, zamieszkiwały na obecnym terytorium Polski. Nie każdy o tym wiedział a właśnie na piątkowym spotkaniu pan Paweł opowiedział o tym bardzo obrazowo. Pokazywanym slajdom z wizualizacjami dinozaurów towarzyszyły bowiem odtworzone komputerowo odgłosy tych ogromnych prehistorycznych jaszczurów, które rozbrzmiewały podczas naszych warsztatów. Uczestniczący w spotkaniu uczniowie klas: 6, 7, 8 oraz 2 b mogli zobaczyć też zdjęcia odciśniętych w skalnym podłożu śladów dinozaurów. Poznały też etiologię nazwy dinozaur, co w dosłownym tłumaczeniu z łaciny znaczy ”straszny jaszczur”. Jako, że były to zajęcia mające aktywizować uczestników, toteż nasi uczniowie mogli wykazać się zarówno wiedzą jak i spostrzegawczością. Przy quizach i zagadkach wszyscy doskonale się bawili a ci, którym się poszczęściło i odpowiedzieli prawidłowo na zadawane pytania, otrzymywali naklejki i odblaski z logo Instytutu. Największą wiedzą wykazali się Dawid z klasy 7 i Mateusz z klasy 8. Na zakończenie warsztatów wszyscy dostali na pamiątkę ołówki, również z logo Państwowego Instytutu Geologicznego. Już obiecaliśmy sobie, że jeszcze w tym roku szkolnym będzie zorganizowane kolejne spotkanie z geologiem.