Nasza szkoła przystąpiła do akcji obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu – DBI 2024, który w tym roku przypadł 6.02.2024 r. Działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży odbywały się tak naprawdę przez cały miesiąc w związku, że miesiąc luty został ogłoszony „Miesiącem bezpiecznego Internetu”. W ramach DBI we wszystkich klasach odbywały się rozmowy, pogadanki na temat bezpiecznego korzystania z Internetu oraz jego dobrych i złych stron.

Uczniowie mieli również możliwość zapoznania się z materiałami zamieszczonymi na przygotowanych gazetkach: „Oznaki przemocy cyfrowej u dzieci i nastolatków”, „Oznaki uzależnienia od gier i  Internetu”. Były filmy, quizy i Escape Room. Ponadto brali udział w zajęciach online dotyczących bezpieczeństwa w sieci:  „Zagrożenia dla naszej prywatności w sieci” oraz „Mój (nie)widzialny cyfrowy ślad”.

W ramach DBI uczniowie poznali Asów Internetu i przystąpili do konkursu na zilustrowanie Bohatera Kodeksu Asów Internetu - Rozsądek, uważność, siła, życzliwość, odwaga to cechy Asów Internetu.

                Asy Internetu - informacje (beinternetawesome.withgoogle.com)  

 

 

Depresja to poważna choroba, która może dotknąć każdego. Bez względu na wiek, wyniki w nauce, popularność czy liczbę znajomych na Facebooku czy Instagramie. Przyczyny depresji są złożone i mogą zależeć od trzech czynników: biologicznych, psychologicznych i środowiskowych. Przez wiele lat depresja była uważana za wstydliwą chorobę, którą należało ukrywać przed innymi ludźmi. Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją obchodzony od 2001 roku ma zmienić to myślenie.

Z depresją należy walczyć, a najskuteczniejszą formą jej leczenia jest połączenie farmakologii z psychoterapią. Co ważne, na depresję mogą zachorować także dzieci i nastolatkowie.

            W naszej szkole w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Walki z Depresją uczniowie zostali zapoznani ze sposobami dbania o zdrowie psychiczne - wykonywali ćwiczenia, oglądali filmy, kolorowali mandale, słuchali muzyki relaksacyjnej.


Drogi Rodzicu!

            W obecnych czasach popandemicznych oraz szybkim rozwojem technologicznym Wasze dzieci są w sposób szczególny narażeni na kryzysy psychiczne, które mogą prowadzić do depresji. Dlatego ważne jest obserwowanie swojego dziecka i w razie potrzeby podejmowanie odpowiednich działań.

PAMIĘTAJ RÓWNIEŻ, ŻE Z KAŻDYM DRĘCZĄCYM CIĘ PROBLEMEM, MOŻESZ SIĘ ZGŁOSIĆ DO RODZICÓW, SWOJEGO WYCHOWAWCY LUB PEDAGOGA SZKOLNEGO !

POMOCY W KRYZYSIE PSYCHICZNYM MOŻESZ SZUKAĆ TAKŻE

POD PODANYMI NUMERAMI TELEFONÓW:

Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji

tel. 22 594 91 00

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

tel. 116 111

Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna

tel. 22 425 98 48

 

Czy samochód może być napędzany słońcem?

Jak schwytać energię wiatru?

Co to są odnawialne źródła energii i dlaczego są tak ważne ?

Uczniowie z klas II-VIII wzięli udział w programie edukacyjnym pt. „Energia odnawialna”.

Podczas tej szczególnej lekcji, przeprowadzonej w naszej szkole przez Agencję Szkolno – Przedszkolną LUPUS,  uczniowie mieli okazję dowiedzieć się skąd się bierze prąd elektryczny, jak trafia do naszych domów i jak można odciążyć środowisko, stosując tzw. alternatywne źródła energii elektrycznej.

Po prezentacji modeli elektrowni wiatrowej oraz słonecznej, uczestnicy warsztatów samodzielne sprawdzali ich działanie: świecili lampkami za pomocą energii wiatrowej oraz słonecznej, wprawiali w ruch wiatraki i samochodzik, używając mini paneli fotowoltaicznych.

Mieli również okazję do udziału w sesji zdjęciowej pt. ”Mały laborant”, na pamiątkę tych bardzo ciekawych zajęć.

 

 

W dniu 27 marca po raz kolejny zawitał do naszej szkoły pan Paweł Woźniak z Państwowego Instytutu Geologicznego w Sosnowcu. To już kolejne nasze spotkanie z geologiem. Podróż w odległe epoki geologiczne zaprowadziła nas w krainę, w której żyły nosorożce włochate. Wielkie zwierzęta zamieszkujące ziemię wówczas gdy żyły na niej bardziej znane mamuty, w epoce lodowcowej. Ciekawostką warsztatów było to, iż nosorożce włochate zamieszkiwały niegdyś dawne terytorium Polski. Nie każdy o tym wiedział a właśnie na piątkowym spotkaniu pan Paweł opowiedział o tym bardzo obrazowo. W okresie międzywojennym znaleziono szczątki nosorożca w okolicach Lwowa. Obecnie znajdują się one w Muzeum Geologicznym w Warszawie. Pokazywanym slajdom z wizualizacjami tych wielkich kudłatych stworzeń towarzyszyły odtworzone komputerowo odgłosy. Uczestniczący w spotkaniu uczniowie mogli zobaczyć ogromną czaszkę nosorożca włochatego, którą pan Paweł przyniósł specjalnie na nasze warsztaty. Ową czaszkę można było dotknąć a nawet spróbować podnieść, choć była bardzo ciężka. Nasze zajęcia miały aktywizować uczestników.  Nasi uczniowie mogli wykazać się zarówno wiedzą jak i spostrzegawczością. Przy quizach i zagadkach wszyscy doskonale się bawili. Tym, którzy odpowiedzieli prawidłowo geolog wręczał naklejki zgodne z tematyką warsztatów. Na zakończenie warsztatów - już tradycyjnie uczniowie i nauczyciele dostali na pamiątkę półszlachetne kamienie. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku szkolnym uda się zorganizować kolejne spotkanie z geologiem.

 

Udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym tym razem zaprowadził nas w wiele ciekawych regionów naszego kraju. Projekt „Nauka w plecaku”, który  ma za zadanie budzić  ciekawość poznawczą uczniów i rozwijać ich wyobraźnię, tym razem miał pobudzić ich do twórczego myślenia. Tym razem w wirtualną podróż udały się klasy 7 i 8. Pracowaliśmy z mapą fizyczną oraz rozkładaną mapą, na grubym kartonie, gdzie widniały nazwy miast. Nasze zadanie nie było łatwe. Trzeba było odszukać region, odczytać nazwy miast i umieścić na specjalnie przygotowanych przylepcach (rzepach) herby miast pod ich właściwymi nazwami. Okazało się, że uczniowie obu klas poradzili sobie bardzo dobrze. Pracowali zgodnie w grupie, pomagali sobie. Teraz już - bez trudu - są w stanie wskazać na mapie nie tylko miasta wojewódzkie, o których uczyli się wcześniej,  ale i inne miasta w Polsce. Najłatwiej odszukiwano miasta w regionach turystycznych. Nie mniej jednak odnalezienie takich miast jak Konin, Tarnobrzeg czy Łomża nie stanowiło również większego problemu. Bawiliśmy się przy tym doskonale. Już zastanawiamy się, dokąd zaprowadzi  nas kolejny etap Wirtualnych Podróży?  

 

W dniu 23 lutego uczniowie z klas młodszych włączyli się w obchody DBI. Głównym celem naszego spotkania propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci  do zasobów internetowych jak również dbanie o cyfrowe bezpieczeństwo. Wszyscy spotkali się w sali nr 15 i najpierw uważnie starali się słuchać słów nauczyciela, który przedstawił historię DBI. Następnie na ekranie multimedialnym mogli obejrzeć krótkie dwuminutowe filmiki ze strony siecaiki.pl, promującej  zasady bezpiecznego Internetu. Filmiki te, dostosowane do odbioru dla dzieci w młodszym wieku szkolnym nosiły tytuły: „Poznaj bezpieczny Internet”, „Nie ufaj nieznajomym poznanym w sieci” oraz ” Zabezpiecz swój komputer”. Na podstawie filmów oraz własnych doświadczeń, uczniowie wypowiadali się na temat bezpiecznego Internetu.

Podsumowaniem zajęć było układanie z patyczków kolorowych monitora, układanie puzzli on-line związanych z omawianą tematyką oraz ułożenie z literek magnetycznych napisu i przypięcie go na tablicy.

Mamy nadzieję, że  wiedza zdobyta przez uczniów klas 2-3 pozwoli im rozważne  korzystanie z Internetu.

 

 

17.02 obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kota. Z tej okazji nasze świetliczaki słuchały bajek i zagadek o kotach oraz wykonały prace plastyczne. Rozmawialiśmy też o dużych, dzikich kotach i ich zwyczajach. 

Wszyscy kochamy Koty!