#ZDROWOROSNA, to Akcja, polskiego przedsiębiorcy dr inż. Wojciecha Legutko. Jest ona dedykowana dzieciom, uczniom szkół podstawowych . Celem jej jest to, aby przekonać dzieci, iż  uprawa roślin to nie tylko element zdrowego stylu życia, ale również świetna zabawa. I sposób na integrację zespołu klasowego. Akcja#ZDROWOROSNA w kreatywny sposób kształtuje postawy proekologiczne i zamiłowanie do zdrowej żywności. Dzięki zgłoszeniu szkoły do Akcji otrzymaliśmy nie tylko materiały dydaktyczne, ale przede wszystkim nasiona warzyw m.in.: koperku, pietruszki, szczypiorku oraz doniczki produkcyjne i odpowiednią ziemię. Uczniowie klas 2b i 6 utworzyli swoje miniogródki warzywne na klasowych parapetach lub (kto chciał) zabrał doniczki do domu. Cieszymy się, że pierwsze warzywa już wyrosły. Obecnie oczekujemy na nasiona kwiatów. Oby się udało przed końcem roku szkolnego.

Pozostałą ziemię wykorzystaliśmy do kolejnego zasadzenie kwiatów doniczkowych. Tym razem była to sekstezja purpurowa. Niejako przy okazji zasadziliśmy na placu szkolnym krzaczek bukszpanu. Teraz pamiętamy o jego podlewaniu.

 

   

„Jest w tym coś pięknego, prawda? – wymruczał Nick –

Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem Londyn, zapragnąłem być jego częścią.

Wszystkie te warstwy historii, śmierci i majestatyczności …

Tu masz poczucie, że możesz być każdym, dokonać wszystkiego”.

Samantha Shannon Zakon Mimów

W związku z tym, że niedawno obchodziliśmy Światowy Dzień Języka Angielskiego, nauczyciel języka angielskiego zorganizował na terenie szkoły ogólnopolskie wydarzenie pod hasłem LONDON WEEK. Na półpiętrze szkoły została stworzona wystawa o Londynie jakiego nie znamy z materiałami Didacto Polska w języku polskim i języku angielskim. Wystawa przedstawiała niecodzienne ciekawostki z życia Londynu między innymi o tym że:

- najmniejszy autobus oprócz kierowcy mieści tylko jednego pasażera

- w najmniejszym komisariacie policji pracuje tylko jedna osoba

- nietypowe rzeźby, wystające z murów budynku nosy przynoszą szczęście temu, kto je wszystkie odnajdzie

I wiele innych o których nie dowiemy się z książek. Uczniowie mieli również okazję ćwiczyć umiejętność czytania jednocześnie w języku polskim i angielskim. Ponadto świetną zabawą było odczytywanie QR CODÓW z wystawy na telefonach komórkowych, za nimi zawsze czekała nas jakaś ukryta niespodzianka. Wydarzenie LONDON WEEK zostało połączone z dwoma innymi ogólnopolskimi projektami realizowanymi w szkole zatytułowanymi Angielski jest Fun-tastyczny
(I edycja) oraz Discover English – speaking countries, a także z Międzynarodowym Dniem Łamańców Językowych z którego nauczyciel języka angielskiego napisał i opublikował na stronie szkoły notatkę w I semestrze bieżącego roku szkolnego.

W ramach LONDON WEEK został przeprowadzony konkurs w formie quizu sprawdzającego wiedzę o Londynie przy wykorzystaniu tablicy interaktywnej w sali nr 11. Wyniki konkursu zostaną opublikowane w kolejnym artykule.

 

  

 

W związku ze zbliżającym się świętem wszystkich mam, nasi uczniowie nagrali specjalne życzenia.

     W piątek 12.05.2023r już po raz kolejny odbył się w naszej szkole konkurs dla uczniów z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną „Złota Synapsa”. W konkursowych zmaganiach wzięli udział przedstawiciele następujących placówek:

Szkoła Podstawowa nr 7 Specjalna – Martin Kokot

Szkoła Podstawowa nr 39 Specjalna – Maciej Maszczyk

Szkoła Podstawowa nr 55 Specjalna – Dawid Treder

Szkoła Podstawowa nr 61 Specjalna – Kacper Gębski

Wszyscy reprezentanci wykazali się wysokim poziomem wiedzy i umiejętności. Bezbłędnie poradzili sobie z pisaniem, liczeniem, rysowaniem, czytaniem. Wykazali się również dobrą znajomością kolorów, stosunków przestrzennych oraz emocji. Rywalizacja przebiegała na wyrównanym poziomie i aby wyłonić zwycięzcę musiała odbyć się dogrywka.

Uczniowie uplasowali się na następujących miejscach:

I miejsce - Kacper Gębski

II miejsce - Maciej Maszczyk

III miejsce - Martin Kokot

IV miejsce - Dawid Treder

Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy!

     W imieniu organizatorów składamy podziękowania sponsorom, Pani Ilonce za upominki-niespodzianki dla nauczycieli, którzy przygotowali uczniów do konkursu. Bardzo dziękujemy gościom za przybycie i zapraszamy za rok.

 

W piątek 19.05.2023 r. uczniowie pod opieką nauczycieli wybrali się do NOSPR-u w Katowicach na koncert sensoryczny, dedykowany osobom ze specjalnymi potrzebami. Koncert zatytułowano: W dwóch kolorach – organy i harfa. Wydarzenie spodobało się w szczególności najmłodszym uczniom, którzy chcieli się dowiedzieć jak nazywają się obecne na scenie instrumenty. Artur z klasy II b sam zrobił im zdjęcia. Pytał się z zaciekawieniem o oświetlenie sali i inne elementy sceny, np. głośniki. Był zaciekawiony otaczającym go światem. W drodze powrotnej do szkoły powiedział nauczycielowi, że chciał zadać Pani grającej na harfie kilka pytań i żałował, że nie mógł tego zrobić. Zaciekawił go sposób grania na harfie oraz praca rąk artystki. Od uczniów dowiedzieliśmy się, że koncertu słuchało się dobrze z zamkniętymi oczami i był on dla nich relaksujący. Dla naszych uczniów udział w koncercie stał się również lekcją tolerancji, gdyż widzieli i obserwowali uczniów i dorosłych z innymi niepełnosprawnościami. Doszliśmy do wniosku, że im bardziej człowiek szanuje ograniczenia innych, im bardziej jest wyrozumiały i tolerancyjny, tym jest bardziej ludzki, co też jest sztuką i wymaga pracy nad sobą. Pod koniec koncertu Prowadząca, która wcześniej opowiadała o podróżniku, spotykającego na swej drodze między innymi wodospad, morskie fale, śpiew ptaków i trzepiot skrzydeł motyli, a na końcu miłość - życzyła wszystkim dużo piękna – i to zdanie zabraliśmy z koncertu ze sobą.

Sztuka ma różne oblicza poprzez to, że obejmuje niejedną dziedzinę. Ta różnorodność sprawia, że świat jest piękny i każdy może znaleźć w nim coś dla siebie. Jedni celebrowali sztukę poprzez udział w koncercie, inni poprzez słuchanie poezji śpiewanej, czytanie książek, oglądanie zdjęć, budynków, dekoracji, obrazów, itp. Jeszcze inni wybrali się na wystawę interaktywną Gra Kolorów do Silesia Center w Katowicach. Okazało się wówczas, że kolory można nawet usłyszeć.

I choć sztuka otacza nas każdego dnia, to świat kolorów poznaliśmy tym razem z innej strony, patrząc na to jak łatwo jest nimi ludzkie oko oszukać. Była to okazja do refleksji, a jednocześnie odczuwania zdziwienia i dobrej zabawy.

Bądźmy zatem uważni i dostrzegajmy piękno w codziennych drobiazgach, bo one też są częścią sztuki. Celebrujmy sztukę w codzienności, w ubiorze, w sposobie przyrządzania śniadania, podczas robienia zakupów, spacerów, spotkań z innymi ludźmi. Odnajdujmy to piękno, którego życzyła nam Prowadząca koncert W dwóch kolorach – organy i harfa.

 

   

Integracja sensoryczna w wodzie, tak przebiegały zajęcia dla dzieci realizowane przy wsparciu UNICEF. Celem wyjazdu było zapoznanie z formami aktywnego spędzania czasu wolnego na basenie, bezpieczne gry i zabawy w wodzie, zgłębienie wiedzy o technikach pływania, kształtowanie właściwych zachowań w miejscach publicznych, a przede wszystkim był dobrym sposobem na relaks. 

 

  

 

XII Festiwal Muzyczny „Pod Kluczem” odbył się 12 maja 2023r. w Mysłowickim Ośrodku Kultury. Hasłem tegorocznego Festiwalu było „Las, woda, przyroda”. Naszą Szkołę reprezenktowały dwie grupy uczniów, którzy pod okiem nauczycieli przygotowali i zaprezentowali dwa utwory. Dominik i Robert z klasy II/III łączonej wystąpili wraz z opiekunami z inscenizacją „Spacer w deszczu”, natomiast Joanna i Natalia z klasy VI zaśpiewały piosenkę pt. "Zielony dom". Trema i emocje były olbrzymie. Po występie były oklaski i poczęstunek. Obydwie grupy uczniów zdobyły wyróżnienia i nagrody rzeczowe.

Festiwal „Kolej w miniaturze” to wielkie wydarzenie dla miłośników modelarstwa, a przy okazji doskonała zabawa, relaks, integracja – w takim klimacie przebiegały zajęcia dla dzieci realizowane przy wsparciu UNICEF.

Celem zajęć było oglądanie makiety linii kolejowych ze stacjami i bocznicami z jeżdżącymi miniaturowymi modelami pociągów z różnych epok. Uczestnicy mieli okazję również samodzielnie poprowadzić miniaturowy pociąg i sterować ruchem kolejowym, wykonywać manewry na stacji oraz zasiedli w symulatorze jazdy w prawdziwej kabinie lokomotywy elektrycznej EU07. Uczestnicy chętnie uczestniczyli w zajęciach plastycznych i składali proste modele pociągów.