Szkoła Podstawowa Nr 7 Specjalna w Katowicach
SCENARIUSZ LEKCJI HISTORII Z WYKORZYSTANIEM TIK
- Szczegóły
- Justyna Dysy
- Kategoria: Aktywna tablica
Data przeprowadzenie zajęć: 27.11.2023r.
Czas: 45 min
Klasa: VIII a
Prowadzący: Justyna Dysy
Temat: Czasy Gomułki (1956 - 1970)
Cele lekcji:
Uczeń:
poprawnie posługuje się terminami:
- mała stabilizacja, obchody Tysiąclecia Chrztu Polski, Marzec ’68, Grudzień ’70
- zna daty: obchodów Tysiąclecia Chrztu Polski (1966), wydarzeń marcowych (III 1968), Grudnia 1970r.,
- identyfikuje postać: Władysława Gomułki, Willy’ego Brandta, Stefana Wyszyńskiego, Edwarda Gierka
- zna daty: układu PRL–RFN (7 XII 1970), wydarzeń grudniowych na Wybrzeżu (14–21 XII 1970)
- charakteryzuje okres rządów W. Gomułki, w tym politykę zagraniczną PRL
- przedstawia przebieg obchodów milenijnych – przedstawia przebieg wydarzeń marcowych 1968 r. i wydarzeń na wybrzeżu 1970r.
Metody:
- praca z tekstem podręcznika,
- elementy wykładu,
- film edukacyjny
Formy pracy:
- indywidualna,
- praca pod kierunkiem nauczyciela
Środki dydaktyczne:
- podręcznik „Wczoraj i dziś 8” (s. 187–192), (s.156 - 161)
- karta pracy „Polska w latach 1956-1970”.
- tablica interaktywna;
- materiał video, zdjęcia.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
- Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności i podanie tematu lekcji.
- Zapisanie w zeszytach punktów lekcji.
- Nauczyciel wspólnie z uczniami przypominają sobie wiadomości z poprzedniej lekcji na temat Polski w czasach Stalinizmu.
- Nauczyciel przedstawia cel lekcji: poznanie wydarzeń i procesów prowadzących do sowietyzacji Polski i zmian w Polsce po śmierci Stalina.
Faza realizacyjna
- Podczas rozmowy kierowanej nauczyciel przedstawia wydarzenia okresu komunizmu w Polsce i dojścia do władzy Władysława Gomułki.
- Nauczyciel wspomina o rywalizacji wewnętrznej w partii, mówi o wzmocnieniu pozycji Gomułki po interwencji w Czechosłowacji i doprowadzeniu do układu z RFN podpisanego 7 grudnia 1970 r.
- Pokazuje zdjęcia i puszcza podcast W. Brandta i omawia znaczenie tego gestu. https://www.dw.com/pl/lata-70-granice-i-nowe-otwarcie-niemiecki-hołd-w-warszawie-i-tajna-umowa-gierka-i-schmidta-podcast/a-67675452
- Charakteryzuje sytuację gospodarczą, społeczną Polski oraz skutków polityki wewnętrznej i zewnętrznej Gomułki w latach ‘50, ‘70 – tych.
- Zapoznaje uczniów z relacjami pomiędzy Gomułką a Kościołem katolickim.
http://www.polska1918-89.pl/przeciw-kosciolowi,239.html
- Prowadzący przedstawia uczniom wydarzenia „Marca 1968” i „Grudnia 1970 r. na Wybrzeżu” – przyczyny, przebieg i skutki oraz puszcza nagranie z Archiwum Polskiego Radia Marzec 1968 i Grudzień 1970. Dwa oblicza kryzysu PRL
Faza podsumowująca
Nauczyciel podkreśla znaczenie wydarzeń Marzec 1968 r, wydarzeń czerwcowych w Poznaniu 1956 r. i Grudzień 1970 r. na drodze Polski do wolności. Wyjaśnia, z jakich powodów Polacy cieszyli się z obcięcia władzy przez Władysława Gomułkę.
Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuję uczniom rozwiązanie quizu https://learningapps.org/view7069064
oraz obejrzenie filmu w domu (w miarę możliwości) - Czarny czwartek Janek Wiśniewski padł.
https://www.cda.pl/video/533121e1/vfilm
Zadanie domowe
Uczniowie mają wykonać i oddaj na kolejnej lekcji historii – kartę pracy nr 3 do tematu lekcji.