Data przeprowadzenie zajęć: 27.11.2023r.

Czas: 45 min

Klasa: VIII a

Prowadzący: Justyna Dysy

Temat: Czasy Gomułki (1956 - 1970)

Cele lekcji:

Uczeń:

poprawnie posługuje się terminami:

  • mała stabilizacja, obchody Tysiąclecia Chrztu Polski, Marzec ’68, Grudzień ’70
  • zna daty: obchodów Tysiąclecia Chrztu Polski (1966), wydarzeń marcowych (III 1968), Grudnia 1970r.,
  • identyfikuje postać: Władysława Gomułki, Willy’ego Brandta, Stefana Wyszyńskiego, Edwarda Gierka
  • zna daty: układu PRL–RFN (7 XII 1970), wydarzeń grudniowych na Wybrzeżu (14–21 XII 1970)
  • charakteryzuje okres rządów W. Gomułki, w tym politykę zagraniczną PRL
  • przedstawia przebieg obchodów milenijnych – przedstawia przebieg wydarzeń marcowych 1968 r. i wydarzeń na wybrzeżu 1970r.

Metody:

  • praca z tekstem podręcznika,
  • elementy wykładu,
  • film edukacyjny

Formy pracy:

  • indywidualna,
  • praca pod kierunkiem nauczyciela

Środki dydaktyczne:

  • podręcznik „Wczoraj i dziś 8” (s. 187–192), (s.156 - 161)
  • karta pracy „Polska w latach 1956-1970”.
  • tablica interaktywna;
  • materiał video, zdjęcia.

Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca

  1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności i podanie tematu lekcji.
  2. Zapisanie w zeszytach punktów lekcji.
  3. Nauczyciel wspólnie z uczniami przypominają sobie wiadomości z poprzedniej lekcji na temat Polski w czasach Stalinizmu.
  4. Nauczyciel przedstawia cel lekcji: poznanie wydarzeń i procesów prowadzących do sowietyzacji Polski i zmian w Polsce po śmierci Stalina.

Faza realizacyjna

  1. Podczas rozmowy kierowanej nauczyciel przedstawia wydarzenia okresu komunizmu w Polsce i dojścia do władzy Władysława Gomułki.

  1. Nauczyciel wspomina o rywalizacji wewnętrznej w partii, mówi o wzmocnieniu pozycji Gomułki po interwencji w Czechosłowacji i doprowadzeniu do układu z RFN podpisanego 7 grudnia 1970 r.
  2. Pokazuje zdjęcia i puszcza podcast W. Brandta i omawia znaczenie tego gestu. https://www.dw.com/pl/lata-70-granice-i-nowe-otwarcie-niemiecki-hołd-w-warszawie-i-tajna-umowa-gierka-i-schmidta-podcast/a-67675452
  3. Charakteryzuje sytuację gospodarczą, społeczną Polski oraz skutków polityki wewnętrznej i zewnętrznej Gomułki w latach ‘50, ‘70 – tych.

  1. Zapoznaje uczniów z relacjami pomiędzy Gomułką a Kościołem katolickim.

http://www.polska1918-89.pl/przeciw-kosciolowi,239.html

  1. Prowadzący przedstawia uczniom wydarzenia „Marca 1968” i „Grudnia 1970 r. na Wybrzeżu” – przyczyny, przebieg i skutki oraz puszcza nagranie z Archiwum Polskiego Radia Marzec 1968 i Grudzień 1970. Dwa oblicza kryzysu PRL

            

Faza podsumowująca

Nauczyciel podkreśla znaczenie wydarzeń Marzec 1968 r, wydarzeń czerwcowych w Poznaniu               1956 r. i Grudzień 1970 r. na drodze Polski do wolności. Wyjaśnia, z jakich powodów Polacy cieszyli się z obcięcia władzy przez Władysława Gomułkę.

Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuję uczniom rozwiązanie quizu https://learningapps.org/view7069064

oraz obejrzenie filmu w domu (w miarę możliwości) - Czarny czwartek Janek Wiśniewski padł.

https://www.cda.pl/video/533121e1/vfilm

Zadanie domowe

Uczniowie mają wykonać i oddaj na kolejnej lekcji historii –  kartę pracy nr 3 do tematu lekcji.