W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie klas VI - VIII uczestniczyli w realizacji innowacji pedagogicznej „Życie codzienne z matematyką” . Niniejsza innowacja miała na celu wskazanie matematyki w świecie nas otaczającym oraz pokazanie jej wykorzystania w różnych aspektach naszego życia. 

W I semestrze roku szkolnego 2022/23 uczniowie zrealizowali cztery bloki tematyczne – Statystyka, Mierzenie, Architektura, Czas. W ramach bloku tematycznego: Statystyka uczniowie klasy VIII mieli za zadanie zebrać dane m.in. nr buta, wzrost, kolor oczu, miesiąc urodzenia, ulubiony kolor, a następnie na lekcjach matematyki przedstawiali te dane na diagramach i wykresach. Na kolejnej lekcji wyliczali średnią arytmetyczną oraz medianę danych liczbowych. Prace, które spełniały wszystkie wyznaczone wymagania, zostały ocenione.

Następny blok tematyczny: Mierzenie realizowała klasa VI. Uczniowie dokonywali pomiarów z użyciem różnych jednostek miar. Kształtowali umiejętność szacowania i oceniania „na oko” długości przedmiotów i odległości. Poznali dawne jednostki długości, m.in. piędź, łokieć, sążeń, stopa, jard itp . Używając dawnych jednostek mierzyli m.in. długość i szerokość ławki, wzrost kolegi, wysokość krzesła, długość sali, szerokość tablicy. Podsumowując blok tematyczny w większości uczniowie zdobyli odznakę „Starszego Geodety”.

Kolejny blok tematyczny – Architektura. Realizując dział z geometrii uczniowie poznali postać Eschera – holenderskiego grafika. Z wyciętych figur geometrycznych układali różnego rodzaju mozaiki. W tym celu udali się na wirtualną wycieczkę do Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego, aby zobaczyć zastosowanie figur oraz w jaki sposób można układać z nich posadzki, z jakich wielokątów. Uczniowie również przypomnieli sobie o symetrii oglądając budowle symetryczne świata. Za pomocą aplikacji na komputerze i monitorze interaktywnym tworzyli własne symetryczne fraktale. Bawiąc się w architektów stworzyli budowle symetryczne z graniastosłupów. Podsumowując blok tematyczny uczniowie zdobyli odznakę „Architekta”.

Ostatni blok w I semestrze - Czas realizowała klasa VII. Budowali różnego rodzaju zegary, przygotowali kartkę z kalendarza oraz dokonywali obliczeń upływu czasu. Chętni uczniowie, tj. Marcin i Beata przygotowali informacje na temat czasu np. dlaczego doba trwa 24 godz., dlaczego minuta ma 60 sekund, a nie sto, dlaczego minutę dzielimy na 60 sekund a sekundę na setne? Te wszystkie informacje i inne ciekawostki uczniowie zebrali z internetu. Marcin i Beata otrzymali odznakę: „Władca czasu”, pozostali biorący udział w zajęciach– „Zegarmistrza”.

W II semestrze uczniowie zrealizowali bloki tematyczne – Podróże, Gotowanie, Zakupy, Opłaty.

Kolejne zadanie z innowacji to Podróże realizowała go klasa VI, było to projekt związany z planowaniem trzydniowej wycieczki szkolnej. Uczniowie decydowali, gdzie chcieliby pojechać, omówiliśmy sposoby uzyskania informacji turystycznych. Uczniowie wykorzystali https://mapa-turystyczna.pl/ , InfoKraków - Punkty Informacji Turystycznej (infokrakow.pl), a następnie wyszukiwali w Internecie wiadomości potrzebne do obliczenia jej kosztów. Oprócz miejsca noclegowego i kosztów przejazdu należało również uwzględnić minimum pięć płatnych atrakcji, które odwiedzą. Podsumowując blok tematyczny uczniowie zdobyli odznakę „Podróżnika”.

Realizując następny dział: Gotowanie – zabawa z ułamkami. Podczas wypieku pizzy uczniowie mieli za zadanie po przeliczać jednostki potrzebnych składników oraz podzielić pizzę na odpowiednie części ułamkowe. Innym razem tworzyli kanapkowe figury geometryczne. Podsumowując blok tematyczny uczniowie zdobyli odznakę „Szefa kuchni”

W ramach działu Zakupy uczniowie na pierwszej lekcji otrzymali zadanie, aby w trakcie wyjścia do sklepu zaplanować zakupy na kwotę najbardziej zbliżoną do 30 zł, ale jej nieprzekraczającą. Mieli również zaplanować zakup produktów tylko z wcześniej ustalonych kategorii (np. nabiał, warzywa itd.). Podczas dwóch kolejnych jednostek lekcyjnych uczniowie planowali, tym razem z wykorzystaniem telefonów i dostępu do Internetu, przyjęcie urodzinowe. Prace, które spełniały wszystkie wyznaczone wymagania, zostały ocenione. Uczniowie pracowali w parach. Wdrażając nowe technologie wykorzystana została aplikacja mobilna „Zdrowe zakupy” -„prześwietlamy” swoje ulubione smakołyki
i sprawdzamy je pod kątem zdrowych składników i poszukujemy ich alternatywnych zdrowych odpowiedników. Na koniec uczniowie otrzymali odznakę „

W ramach działu Opłaty – inwestycje w domu – planujemy remont pokoju (koszt pomalowania ścian i położenia podłogi parkietu). Analizowaliśmy paragony – podatek Vat oraz promocje.

Podczas realizacji innowacji uczniowie przekonali się, że matematyka jest użyteczna i bardzo pomaga w rozwiązywaniu różnych problemów życia codziennego. Nauczyli się dostrzegać przydatność wiedzy matematycznej w życiu codziennym Udział w zajęciach pobudzał aktywność uczniów, a rozwiązywanie wyznaczonych zadań sprawiało im dużą przyjemność.