Szkoła Podstawowa Nr 7 Specjalna w Katowicach
SCENARIUSZ LEKCJI Z BIOLOGII Z WYKORZYSTANIEM TIK W KLASIE 6
- Szczegóły
- Justyna Dysy
- Kategoria: Aktywna tablica
Temat: Pierścienice – zwierzęta, które mają segmentowane ciało
Czas: 45 min
Kluczowe pytanie:
Różnorodność i jedność świata zwierząt – pierścienice.
■ Cele
Uczeń:
- wskazać środowisko życia pierścienic,
- omówić cechy morfologiczne pierścienic,
- wymienić przystosowania pierścienic do trybu życia,
- przedstawić cechy wspólne pierścienic,
- wyjaśnić znaczenie pierścienic w przyrodzie i dla człowieka.
■ Metody:
- krótki wykład,
- rozmowa kierowana,
- rozmowa nauczająca (pogadanka),
- praca z tekstem.
- pokaz materiałów multimedialnych do podręcznika Puls życia kl. 6
- z wykorzystaniem komputera, internetu i tablicy interaktywnej
■ Formy pracy:
indywidualna, grupowa
■ Środki dydaktyczne:
- podręcznik multibook „Puls życia kl. 6 ”
- podręcznik „Puls życia kl. 6 ” str. 41-44
- ilustracje pierścienic, pochodzące z różnych źródeł Internetu .
■ Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji.
2. Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji.
3. Środowisko i tryb życia pierścienic na przykładzie dżdżownicy. Obejrzenie przez uczniów filmu edukacyjnego
Faza realizacyjna
1. Budowa zewnętrzna dżdżownicy – obserwacja na podstawie filmu edukacyjnego
2. Rola pierścienic w przyrodzie i dla człowieka – pogadanka. Nauczyciel zwraca uwagę na to, jak zmieniło się w dzisiejszych czasach podłoże. Pyta, jaki wpływ na glebę ma działalność dżdżownic. Prezentuje uczniom inne gatunki pierścienic i wyjaśnia ich znaczenie w przyrodzie i dla człowieka.
https://pl.depositphotos.com/stockphotos/pierścienice.htmlnsh=d8efa16310cba3c97b3c369288d07ed238cdb63f
Faza podsumowująca
Uczniowie oglądają film o pierścienicach zamieszczony w multibooku. Na podstawie filmu, plansz edukacyjnych i ilustracji różnych gatunków pierścienic formułują notatkę o wspólnych cechach tej grupy organizmów.